Hlavní obsah

Vlakové nádraží v Chotyni je definitivně kulturní památkou

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Vlakové nádraží v Chotyni u Hrádku nad Nisou na Liberecku je definitivně kulturní památkou.

Článek

Ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD) potvrdil předchozí rozhodnutí svého ministerstva, když zamítl rozklad, kterým se Správa železnic snažila rozhodnutí zvrátit. Uvedla to dnes Česká televize a ČTK to potvrdila Ivana Awwadová z tiskového odboru ministerstva.

„Bylo prokázáno, že budova nádraží má historickou, architektonickou i urbanistickou hodnotu. Má vysokou míru autenticity,“ uvedla Awwadová.

Zchátralou a léta nevyužívanou secesní stavbu z roku 1859 chtěla Správa železnic (SŽ) zbourat a nahradit přístřeškem. Mluvčí SŽ Nela Friebová dnes pro ČTK uvedla, že rozhodnutí ministerstva respektují. „Přípravu opravy, která počítala s ubouráním zděné části objektu, zastavíme a v souladu s rozhodnutím o památkové ochraně budeme řešit další postup. Tedy nový rozsah opravy a možnosti využití objektu,“ dodala.

S rozhodnutím Zaorálka je spokojená chotyňská starostka Jana Mlejnecká (NEZ). Obec o záchranu secesní stavby dlouhodobě usiluje. „Čekali jsme na potvrzení panem ministrem a po Vánocích vyvineme nějaká jednání se Správou železnic, aby to začala opravovat,“ uvedla dnes pro ČTK.

Správa železnic chtěla objekt zbourat, protože nádraží nebylo dlouhodobě obsazené personálem. Snahou obce je, aby budova sloužila nejen pro potřeby SŽ a cestujících, ale aby si v ní mohli skauti zřídit základnu. „Podle mě je to jediné smysluplné využití, aspoň to bude žít,“ řekla dnes starostka. Obec se chce na tomto řešení domluvit se SŽ.

Železniční zastávka Chotyně byla postavena u jedné z nejstarších parostrojních železnic v zemi. Jde o zčásti dřevěnou budovu, která se svým vzhledem běžným nádražím vymyká. Podle Ministerstva kultury díky tomu, že objekt není od 90. let 20. století využíván, neprošel téměř žádnými novodobými úpravami. Zachovala se tak řada původních prvků a detailů, například střešní krytina, dřevěné konstrukční a dekorativní části, dlažba či povrchové úpravy. „Z památkového hlediska tak představuje objekt velké historické hodnoty, neboť jeho historie je těsně spjata s historickým vývojem obce a je dokladem historického vývoje železnice daného regionu,“ dodala Awwadová. O prohlášení za kulturní památku kromě obce usiloval i Liberecký kraj a za záchranu nádraží vznikla také petice, kterou podepsalo více než tisíc lidí.

Doporučované