Hlavní obsah

Vlakem po Česku s jedinou jízdenkou? V prosinci 2020

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Cestující budou moci na železnici využívat jednotnou jízdenku, i když pojedou vlaky různých dopravců. Umožní jim to systém jednotných jízdenek na dráze, který schválila Sněmovna. Nový systém má stát 254 milionů korun a povinně se ho musí zúčastnit dopravci, již čerpají peníze od státu. Na nejvytíženější trase Praha-Ostrava tedy platit nemusí.

Článek

Poslanci se zákonem zabývali již podruhé, protože jim ho vrátili senátoři. Těm se nelíbilo, že v informačním systému jednotných jízdenek mají být vedeny údaje o kupujících, například jde o adresy, jména nebo kontaktní údaje.

Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) by však senátní změna mohla zhoršit komfort cestujících. Uvedl také, že zadávání osobních údajů je dobrovolné a existuje k němu alternativa. Pokud si zákazník bude chtít pořídit anonymní jízdenku bez poskytnutých údajů, bude si ji moci koupit na přepážce nebo v automatu.

Systém jednotných jízdenek na dráze má změnit nynější stav, kdy si cestující musí kupovat v případě přestupů mezi vlaky různých dopravců jízdenek více. S plným spuštěním systému ministerstvo počítá od prosince příštího roku.

Zavedení a pětiletý provoz systému jednotných jízdenek má stát 254 milionů korun a budou ho muset využívat všichni dopravci, již jezdí na základě objednávek státu a krajů. Dobrovolně se k němu budou moci připojit dopravci i na tratích, na kterých jezdí na vlastní komerční riziko. Teď to je například na trati mezi Prahou a Ostravou.

Sporné kácení

Senátu se nelíbil ani pozměňovací návrh, který do zákona zanesl snazší kácení stromů v okolí dráhy. Poslanci však znovu schválili, že její provozovatel, hlavně Správa železniční dopravní cesty, bude mít právo odstraňovat a prořezávat stromoví a jiné porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy, pokud tak po předchozím upozornění neučinil vlastník dřevin.

Návrh již dříve zkritizoval Český svaz ochránců přírody. Také senátoři se obávali, že by kolem železnic mohly být zcela vykácené pásy. Chtěli proto vyškrtnout pasáž, podle níž stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy jsou stromy, které pádu mohou zasáhnout do dráhy.

Kremlík však uvedl, že s navrženou právní úpravou souhlasilo i Ministerstvo životního prostředí. Zdůraznil také zájem na ochraně lidských životů a bezpečnosti železniční dopravy. „Nebudou žádné holé pláně,“ odmítl obavy odpůrců kácení.

Novela, jež zavádí do českého zákona pravidla takzvaného tržního pilíře čtvrtého železničního balíčku EU z let 2013 až 2016, upravuje také například povinnosti provozovatele dráhy, které by měly předejít případné diskriminaci a střetu zájmů z jeho strany vůči dopravcům. Zákon také umožní spojování vlaků různých dopravců tam, kde to bude technicky možné. Má se to týkat hlavně provozu na hlavních tratích. Správa železniční dopravní cesty se má přejmenovat na Správu železnic.

Doporučované