Článek
Speciální japonský šinkanzen zvládá jezdit rychlostí šest set kilometrů v hodině, německé expresy třístovkou. Česká železnice? Vzhledem k limitům na trati jen 160 kilometrů za hodinu.
Správa železnic si proto dala za úkol zvednout maxima alespoň na dvoustovku. Do pěti let chce speciálně vybavit několik tratí. Novináři se v pondělí svezli expresem z Brna do Břeclavi, který pokračoval do Rakouska. Ve videu nad článkem se podívejte, jak vypadá testování vyšší rychlosti.
Na dvanácti kilometrech mezi Vranovicemi a Podivínem na Břeclavsku souprava dvoustovku překonala. Právě tam železničáři od prosince rychlejší jízdu testují. Než ji však zařadí do každodenních jízdních řádů, musejí na kolejích udělat stamilionové úpravy. „Kromě mostních konstrukcí se týkají hlavně železničních přejezdů, které je třeba zrušit. Křížení se silnicemi musí být vždy mimoúrovňové,“ sdělil šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
S testováním dvoustovky souvisí i zavádění evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS na české železnici. Softwarově propojuje trať s kabinou strojvůdce. Umí třeba na dálku zastavit soupravu, pokud obsluha vlaku nereaguje na varovné signály.
Systémem je nyní pokrytých 255 kilometrů tratí. Do roku 2025 železničáři nepustí na velké koridorové tratě soupravy bez palubní části kompatibilní s tímto systémem.