Hlavní obsah

Vlak místo restaurace: Cestování je jediný způsob, jak dostat jídlo na talíři

Foto: RegioJet

Ilustrační fotografie.

Svačina ve vlaku i v autobuse. Dopravci v Česku na cestách dál prodávají občerstvení. Proti jedlíkům na cestách se ale zvedá vlna kritiky. Podle některých jde jen o zástěrku k uvolnění úst od roušky v uzavřeném prostoru.

Článek

Během jízdy vlakem či autobusem není problém objednat si nápoj, sendvič do ruky, nebo dokonce teplé hlavní jídlo. Je to v podstatě jedno z mála veřejných míst, kde se člověk může v klidu a bez ochrany obličeje najíst, když jsou restaurace a jiná stravovací zařízení zavřené.

Proti zákazníkům, kteří na cestách konzumují potraviny nebo pití, se ale zdvihá kritika některých cestujících. V době konzumace nemají na obličeji roušky či respirátory. Někteří se dokonce domnívají, že právě občerstvení cestující využívají pouze jako zástěrku k odložení roušky.

Dopravci se nicméně brání, že mají situaci pod kontrolou. „Cesta často trvá několik hodin a po nezbytně nutnou dobu tak cestující může občerstvení zkonzumovat. Standardně jinak musí mít během cesty nasazenou roušku, respirátor nebo jinou ochranu úst,“ hájí občerstvovací servis Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí společnosti RegioJet.

Podle jeho slov personál nošení pokrývky úst a nosu kontroluje. Případné nesplnění by znamenalo porušení smluvních a přepravních podmínek.

Hrozí pokuty i vyloučení z přepravy

Stejné podmínky stanovil také dopravce Leo Express. Podle slov tiskového mluvčího Emila Sedlaříka, pokud si cestující roušku či respirátor i přes výzvy palubního personálu nenasadí, hrozí mu pokuta, nebo dokonce vyloučení z přepravy.

„Leo Express na dodržování vládního nařízení důsledně dbá a několik cestujících již pro nepoužití roušky z přepravy vyloučil,“ dodává Sedlařík.

V rámci dodržování nařízení nošení roušek zasáhly také České dráhy. Ty nedávno změnily své smluvní přepravní podmínky. Podle nové verze je neuposlechnutí pokynu takzvaným pověřeným zaměstnancem (většinou průvodčí) považováno za porušení přepravních podmínek, které má být pokutováno částkou 1000 Kč.

„Za porušení přepravních podmínek se považuje, pokud cestující neuposlechne pokyn daný mu pověřeným zaměstnancem ČD,“ doplnily nově České dráhy do svých smluvních přepravních podmínek (SPPO), jak vyplývá z vydání přepravního a tarifního věstníku Ministerstva dopravy.

Stejně tak jako konzumace občerstvení, které zajišťují dopravci, je umožněno konzumovat i vlastní nápoje a občerstvení. Cestující jsou na palubě vlaků nicméně několika způsoby upozorňováni na to, že musí používat roušky, respirátory či si jinak zakrývat ústa a nos a mohou si je sundat pouze na nezbytně nutnou dobu ke konzumaci jídla či pití.

„Vzhledem k tomu, že jízda vlakem trvá například mezi koncovými stanicemi Praha a Bohumín více než tři a půl hodiny, není možné cestující omezit v konzumaci jídla a tekutin. I proto na to pamatuje opatření vlády,“ vysvětluje mluvčí Emil Sedlařík pro Seznam Zprávy.

Výjimka pro dopravce

A proč mají tedy dopravci v občerstvování výjimku? Aleš Ondrůj z RegioJetu má jasno. „Vlak je místem, kde cestují jen cestující, kteří mají platnou jízdenku a musí někam cestovat. Není to veřejný, volně přístupný prostor, hlavní účel pobytu ve vlaku je cesta. Je to určitě rozdíl oproti restauraci nebo jiným volnočasovým zařízením, kam jde člověk právě kvůli občerstvení a za zábavou, a jde o volnočasovou aktivitu, která není nezbytně nutná,“ vysvětlil pro Seznam Zprávy.

Podle informací z vlaků Leo Express je občerstvení hygienicky baleno a do přímého kontaktu s ním přichází až zákazník, ať už se jedná o teplá, nebo studená jídla či nápoje. „Většina cestujících využívá možnosti objednat si teplá, nebo studená jídla s roznosem až na místo,“ dodal Sedlařík.

Doporučované