Článek
Zavřené školy
Původní záměr: Zabránit nekontrolovatelnému šíření viru mezi dětmi, kteří jsou jeho zdatnými přenašeči.
Realita: Děti se učí doma, rodiče se učí během práce z domova vyučovat a učitelé se učí zacházet s prostředky online komunikace. Na rozdíl od jiných opatření zde žádný brzký výhled na rozvolnění není. Optimistický odhad je polovina května.
Problémy: Školní rok se zcela rozpadl. Nedá se vyloučit, že maturanty letos nečekají maturity, ohrožené jsou přijímačky na střední školy. Vláda zatím ucelený plán návratu k normálu nemá. Udržet metrové rozestupy mezi dětmi, jak chtěl premiér, je podle expertů prakticky nemožné, složité bude i vymáhání nošení roušek. Mnoho učitelů navíc patří ke starší ohrožené generaci. Distanční výuka si od rodičů žádá hodně času. Podle výzkumníků ze společnosti PAQ Research tráví dospělí (mnohdy v plném pracovním úvazku) výukou dětí v průměru 2,5 hodiny denně, u dětí na prvním stupni je průměr přes tři hodiny.
Pohled autora: Sociální sítě přetékají vtipnými historkami z distančního vzdělávání, je to také jeden ze způsobů, jak se z toho nezbláznit. Je ovšem třeba brát vážně také varování sociologa Daniela Prokopa z PAQ Research: Méně vzdělaní rodiče středoškoláků mají s distančním vzděláváním svých dětí potíže, což může dále výrazně prohloubit nerovnosti ve vzdělávání.