Článek
„Zažil jsem různé krize, zažil jsem války, zažil jsem, když po mně stříleli. Hysterie kolem koronaviru ale může způsobit krizi, ze které se budeme všichni dlouho vzpamatovávat,“ říká Jiří Šimáně, hlavní akcionář skupiny Unimex, do níž patří aerolinie SmartWings, vlastník ČSA.
SmartWings, stejně jako všichni další letečtí dopravci, čelí kvůli epidemii prudkému poklesu prodeje. Linky do jihokorejského Soulu a později do Milána a Boloně firma zrušila, na některých italských spojích je propad prodeje proti normálu sedmdesátiprocentní, do Říma spadl zájem o polovinu.
Skupina tak byla nucena v pátek oznámit program úsporných opatření: škrtá ve mzdových nákladech, nabízí zaměstnancům neplacené volno nebo zkrácení úvazků, ruší plánované rozvojové projekty, výcvikové kurzy, nábor nových zaměstnanců. A přepracovává letový řád, snižuje počet linek do evropských destinací.
Šimáně ale v turistickém průmyslu zdaleka není sám, komu koronavirus ničí byznys. Šířící se epidemie zasahuje celou branži – aerolinie, cestovní kanceláře, hoteliéry. Pro SmartWings je dopad o to bolestivější, že už loni firma sčítala ztráty kvůli nucenému uzemnění svých boeingů, jež nařídily úřady. Škoda z uzemnění letadel pro SmartWings podle vedení firmy přesáhla dvě miliardy korun. „Žádáme po Boeingu kompenzace, ale zatím je to v jednání,“ říká Šimáně.
Horší než SARS?
Letečtí dopravci se obávají, že bude-li se nákaza dál šířit, může propad v jejich byznyse překonat zatím nejhorší krizi vyvolanou chorobou SARS v roce 2003. Dopad současné epidemie může být hlubší jednak proto, že se za posledních 17 let výrazně zvedl objem letecké dopravy. A dále proto, že neporovnatelně zesílila závislost globálního byznysu na Číně, odkud se nákaza začala šířit.
„Ve středu jsem letěl s Austria Airlines z Prahy do Vídně,“ líčí podnikatel, který nechce zveřejňovat jméno. „V celém letadle jsme seděli tři. Kolegovi jeho let dokonce úplně zrušili. Něco podobného jsem ještě neviděl,“ dodává.
Austria Airlines patří do skupiny největšího německého leteckého přepravce, Lufthansy. Ta jen do minulého čtvrtka zrušila 7100 březnových letů, většinou vnitrostátních v Německu nebo na linkách z Německa do Itálie, celkem čtvrtinu své kapacity. Akcie Lufthansy na burze stejný den hlásily 29procentní propad.
Podle Olivera Dlouhého, zakladatele a šéfa vyhledávače letenek Kiwi.com, byly v pátek celkové poklesy prodejů letenek na evropské linky oproti době před vypuknutím epidemie v Itálii zhruba 20–25procentní. Největší pokles vykazovaly linky do Itálie, až o 60 procent. „Prodeje do Asie klesly už v lednu, teď jsme na 30 procentech, ale prodeje už stoupají, zato začal klesat prodej do USA,“ popsal Dlouhý.
Největšímu domácímu prodejci letenek Student Agency klesly prodeje celkově asi o 40 procent. „Do Itálie je pokles až 70procentní,“ řekl Seznam Zprávám mluvčí firmy Aleš Ondrůj.
Koronavirová panika už srazila do bankrotu britské regionální aerolinky Flybe, které už dřív měly finanční problémy. Oliver Dlouhý ale varuje, že další krachy mohou pokračovat. Za ohroženou považuje třeba italským státem kontrolovanou Alitalii.
Prodej letenek
25 procent
Zhruba o tolik klesly prodeje letenek na evropské linky ve společnosti Kiwi.com v pátek 6. 3. oproti době před vypuknutím epidemie v Itálii.
40 procent
Přibližně o tolik méně letenek prodala společnost Student Agency.
Poklesu čelí i další dopravci, nejen aerolinie. Sesterská firma Student Agency – Regiojet, provozující vlaky a autobusy, sama zrušila počínajíc druhým březnovým týdnem spoje z Prahy do Říma a do Milána, na dalších linkách registruje nižší prodeje.
Přesto majitel Radim Jančura situaci dramaticky nevidí. „Problém přišel naštěstí v době vedlejší sezony. Letadla na přelomu února a března bývají poloprázdná, méně se cestuje i autobusy. Dopravci v tomto období vždycky prodělávají,“ říká.
Aktuálnímu propadu u dopravců navíc předcházel mnohaměsíční růst tržeb, které táhla prosperující ekonomika. „U nás jsou spoje do Vídně i přes koronavirus pořád 10 procent nad loňskou úrovní,“ podotýká mluvčí RegioJetu Ondrůj. A Jančura zdůrazňuje: „Na RegioJet ani Student Agency koronavirus zatím žádný zásadní dopad nemá.“
Cestovky: Zatím žádné drama
Také cestovní kanceláře mluví tak trochu o štěstí v neštěstí. „V posledním týdnu nám klesl prodej zájezdů asi o 40 procent, ale březen a duben jsou každoročně slabší měsíce,“ říká mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.
Ztráty cestovního ruchu
Až 1,5 miliardy korun
Takovou ztrátu odhaduje šéf Asociace cestovních kanceláří Jan Papež, kdyby propad cestovního ruchu trval do dubna.
Největší domácí prodejce lyžařských zájezdů do rakouských i italských Alp, společnost NevDama, která je součástí skupiny Fischer, měla podle Bezděka letošní zimní sezonu prakticky vyprodanou ještě před vypuknutím paniky. „Storna lyžařských zájezdů tento týden představují nízké tisíce případů, většina klientů v prvním březnovém týdnu na dovolenou odjela,“ dodává Bezděk.
Fischer, stejně jako někteří konkurenti, nabídl na letní dovolenkové předprodeje zvýhodněné podmínky: lidé budou mít ještě tři týdny před odletem možnost bezplatně změnit původní destinaci, storno poplatky na rušené zájezdy budou nižší.
Řadu zájezdů ale ruší sami klienti, vystrašení i varováními vlády. Pokud nejde o destinace, v nichž je vyhlášena oficiální karanténa, nemají u cestovek šanci na úlevy storno poplatků.
Šéf Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež i tak odhaduje dosavadní ztrátu českých cestovek na statisíce korun. „Kdyby propad cestovního trhu trval do dubna, ztráta sektoru vyroste na jednu až 1,5 miliardu korun,“ řekl.
Hoteliéři varují
Zatímco cestovní kanceláře mohou škodu ze zrušených dovolených přenést na klienta, hoteliéři, jimž hromadně ruší pobyty zájezdy turistů z Itálie, Číny či Jižní Koreje, ponesou ztrátu na vlastních bedrech.
Podle Asociace hotelů a restaurací (AHR) přinesli turisté z těchto zemí loni do českých veřejných rozpočtů téměř 50 miliard korun. Pokud bude příjezdová turistika jen z Itálie, Číny a Koreje letos kvůli koronaviru o polovinu slabší, přijde podle AHR veřejný sektor o tři miliardy korun, navíc to bude znamenat ztrátu osmi tisíc pracovních míst.
To je však mírnější scénář. „Kdyby situace přetrvávala delší dobu a došlo k celkovému poklesu spotřeby turistů přibližně o třetinu, znamenalo by to snížení příjmů pro veřejné rozpočty o asi 14,1 miliardy korun. To by se pak odrazilo na snížení počtu pracovních míst až o 40 tisíc,“ říká prezident AHR Václav Stárek.
Mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež odhadoval koncem minulého týdne ztráty u hoteliérů na 30 až 35 procent plánovaných tržeb. Nejvíce postiženy jsou hotely v Praze, jižních Čechách, na Kroměřížsku či v Telči a na Karlovarsku.
Ztráty u hoteliérů
30 až 35 procent plánovaných tržeb
Na tolik odhadoval šéf Asociace cestovních kanceláří Jan Papež koncem minulého týdne ztráty u hoteliérů. Nejvíce postiženy jsou hotely v Praze, jižních Čechách, na Kroměřížsku či v Telči a na Karlovarsku.
Papež už ohlásil, že podnikatelé z jeho asociace budou žádat stát o náhradu škod. „Za celou novodobou existenci České republiky jsme nikdy nedostali nic, ačkoliv jsme čelili krizím, které jsme nebyli schopni ovlivnit,“ upozorňuje. Vzpomíná při tom na poklesy trhů způsobených v roce 2004 tsunami v Thajsku, v roce 2008 hospodářskou krizí či v roce 2010 po výbuchu islandské sopky Eyjafjallajökull. „Ztráty šly vždycky na náš vrub. Teď jsme ale připraveni se přihlásit o kompenzace, jakmile vyčíslíme celkové škody,“ říká Papež.
Hysteričtí politici?
Část byznysmenů tvrdí, že propad trhu zhoršují politici, kteří z koronaviru dělají větší hrozbu, než skutečně je.
„Lidé necestují ne proto, že by se báli koronaviru, ale protože nechtějí riskovat dvoutýdenní karanténu. Připadá mi, že vlády jednotlivých států někdy úplně rezignovaly na zdravý rozum a volí kroky, které zbytečně posilují paniku,“ říká Jiří Šimáně. Počítá s tím, že SmartWings budou státem odškodněny za utrpěné ztráty. „Některé evropské vlády již vyčlenily miliardy eur na takovéto kompenzace a my jsme navíc součástí strategické infrastruktury státu , takže věřím, že nás v tom stát nenechá,“ dodal.
„Je to tak. Vláda umocňuje paniku, protože zneužívá téma koronaviru pro vlastní politický boj,“ přizvukuje ředitel Fischer Group Jiří Jelínek. „Nikdy jsme nečelili takovému tlaku politiků, jako dnes,“ doplňuje šéf cestovkové asociace Jan Papež.
Z oslovených byznysmenů označil postup české vlády za adekvátní situaci pouze Radim Jančura. „Je rozumné omezit cesty, které jsou zbytečné. Cesty na sportovní utkání, na dovolené a podobně. Kdybychom uzavřeli hranice pro zbytečné cestování a dokázali uhlídat kontakty lidí, vracejících se ze zasažených oblastí, budeme v Evropě ostrovem, který se nákaze může vyhnout,“ řekl doslova šéf Student Agency.
Všichni podnikatelé se ale shodují, že zatím nemá smysl mluvit o celkových dopadech v situaci, kdy je epidemie v Evropě stále na postupu. Manažeři, které v pátek Seznam Zprávy zpovídaly, nebrali ještě v úvahu páteční výzvu premiéra Andreje Babiše, aby Češi zcela přestali cestovat do Itálie, případně aby si sami po návratu naordinovali dvoutýdenní izolaci.
Byznysmeni doufají, že nákaza se přestane světem co nejdříve šířit a cestovní panika poleví. „Kdyby se panika protáhla do začátku léta, nebude to lehké,“ uzavírá Jiří Šimáně.