Článek
Nepříjemné pohledy, nevyžádané poznámky či nevhodné dotyky. Zkušenost, kterou má z vlaku či tramvaje řada žen. Jak často a jakým způsobem dochází v české hromadné dopravě k sexuálnímu obtěžování, chce nyní zjistit vláda. Na konci ledna zadala vypracování sociologického průzkumu.
„Mnoho individuálních případů naznačuje, že sexuální obtěžování u nás může představovat problém a mít vliv na využívání veřejné dopravy ze strany žen. Jde o snahu získat relevantní informace z českého prostředí,“ vysvětlil vedoucí tiskového odboru Úřadu vlády Vladimír Vořechovský, proč se vláda do projektu pouští. Za průzkum zaplatí 152 tisíc korun s daní.
Průzkum bude pro vládu provádět výzkumná agentura Focus, která přes 20 let provádí nejen sociologické, ale i marketingové či mediální průzkumy. Minimálně tisícovka respondentů ze všech krajů bude odpovídat, v jakých dopravních prostředcích se se sexuálním obtěžováním setkali, s jakou formou a v jaké části dne. Ale také zda jim někdo pomohl, či jestli se oni sami zastali obětí obtěžování.
Vládní průzkum proběhne uprostřed koronavirové krize, kdy je cestování MHD významně omezené. Kvůli pandemii muselo být změněno i dotazování – tazatelé nebudou respondenty kontaktovat osobně, ale telefonicky či přes internet.
Zadání pro výzkum přitom vzniklo v době, kdy byl ještě koronavirus vzdálenou budoucností. „Úkol realizovat sociologický průzkum sexuálního obtěžování ve veřejné dopravě byl uložen na základě usnesení vlády ČR ze dne 6. června 2018,“ dodal Vořechovský s tím, že bylo součástí vládní strategie pro rovnost žen a mužů pro rok 2018.
Hotovo mělo být do června roku 2019. Vláda však realizaci projektu stále odkládala a dostalo se na něj až nyní.
Výsledky by měla agentura dodat do 5 měsíců od podepsání smlouvy, tedy v polovině letošního roku. Data z výzkumu stát následně využije pro tvorbu veřejných politik z oblasti rovnosti žen a mužů, dopravy a prevence kriminality.
„Výsledkem bude brožura se zprávou z výzkumu, analýzou a interpretací výsledků včetně doporučení ke zlepšení prevence sexuálního obtěžování a zajištění bezpečí cestujících ve veřejné dopravě,“ vysvětlil vedoucí tiskového odboru.
Možnosti, jak předcházet sexuálnímu obtěžování ve veřejné dopravě, Česko hledá i v zahraničí. Podle materiálů vlády dopravci třeba v Paříži či Torontu umožňují vystoupit mimo zastávky v nočních hodinách. Existují také mobilní aplikace k hlášení útoků nebo školení řidičů, aby byli schopni lépe zareagovat na případy sexuálního obtěžování. „Ostatně k dílčímu opatření (vyhrazení vagonu pro cestující ženy) přistoupily i České dráhy,“ uvádí dokument vlády.