Hlavní obsah

Vláda uvažuje o vzniku „konsolidačky 2.0“

Foto: Petr Hloušek / Právo / Profimedia, Profimedia.cz

Vláda zvažuje, jak pomoci strategickým firmám. O pomoc se hlásí například letecká společnost Smartwings (provozuje aerolinie ČSA).

Ministři se nebrání úvaze o vzniku instituce, která by byla obdobou Fondu národního majetku. Jeho bývalý šéf či exministr financí z konce 90. let však varují před opakováním „privatizačních“ chyb.

Článek

Vláda Andreje Babiše přemítá nad zřízením státního fondu, jenž by pomohl strategickým firmám, které se dostanou kvůli krizi vyvolané světovou koronavirovou pandemií do potíží.

Podle informací Seznam Zpráv jsou prvotní úvahy takové, že by šlo o instituci obdobnou té, jako byly ve své době Fond národního majetku či Česká konsolidační agentura.

FNM spravoval státní podíly v podnicích určených k privatizaci a ČKA (zejména) vykupovala od komerčních bank jejich problémová aktiva.

Obě organizace spolupracovaly, fond poskytoval agentuře peníze pro její činnost.

O myšlence takového pomocného fondu hovořil v České televizi před několika dny předseda vlády a hnutí ANO Andrej Babiš. Seznam Zprávy zjistily, že diskusi o vzniku takového fondu se nebrání ani menší vládní strana.

„Může se stát, že tu budou podniky, které se bez podpory státu neobejdou,“ uvedl vicepremiér a předseda ČSSD Jan Hamáček.

„Pomoci bychom mohli buď kapitálem, nebo půjčkami. Variantou je i návrh kolegy Havlíčka na vstup státu do podniků, které se ocitnou v problémech. Nebráním se tomu, musíme to ale pečlivě zanalyzovat. Musíme vyhodnotit strategický přínos pro zemi,“ dodal s tím, že taková podpora státu by se mohla týkat například koupě určitého podílu v aeroliniích.

Zmínil, že uvažovat se dá třeba o pomoci česko-čínské letecké skupině Smartwings, pod kterou spadají aerolinie ČSA. Jejich spolumajitel Jiří Šimáně v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že společnosti by pomohlo, kdyby se za ni stát postavil například při vyjednávání úvěrů.

Neopakovat omyly

Úvahy ministrů kolem Babiše jsou takové, že vznik nové „konsolidační agentury“ by mělo na starost Ministerstvo průmyslu a obchodu.

„Tvrdíme, že stát by neměl dopustit pád některých podniků strategické infrastruktury. Tím spíše, že špatný stav není jejich vina. Jedná se o vyšší moc a podobně jako činí vlády v USA, Velké Británii, Itálii či v Německu, i my zvažujeme v případě nutnosti o možnosti kapitálově do velmi omezeného počtu podniků vstoupit,“ řekl Seznam Zprávám vicepremiér Karel Havlíček.

„Tento model se osvědčil třeba v Americe, je zřejmé, že to je efektivnější než nechat některé klíčové firmy zkrachovat a pak to teprve řešit,“ dodal.

Podle bývalého šéfa Fondu národního majetku z konce 90. let Michala Hrubého je myšlenka na vznik státního fondu správná.

„Bylo by užitečné, kdyby vznikla samostatná státní agentura, jako byl dříve například Fond národního majetku. Byl by to vhodný instrument ve chvíli, kdyby stát přistoupil k dočasné reprivatizaci. Agentura by se o takové podniky starala a v okamžiku, kdy přijde vhodná doba, by se akcie zase prodaly,“ uvedl Hrubý v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Podle něho by fond mohl pomoci podnikům z oblasti automobilového průmyslu, leteckých společností, a pokud by se ekonomická krize prohlubovala, pak též i bankovnictví.

„Podobnou diskusi nyní sledujeme v USA. Představme si, že podnik se dostane do ztráty. Zeptáte se, kolik kapitálu potřebují doplnit. Auditoři to spočítají, právníci zkontrolují. Stát potřebné peníze doplní a po nějaké době stát svůj podíl prodá. General Motors byl jednu dobu také převážně státní, aby ho mezitím stát postupně vyprodal,“ dodal Hrubý.

Podle něho by měli tuto podpůrnou agenturu řídit experti z finančního sektoru s byznysovými zkušenostmi, kteří by byli v těsném spojení s politiky - podle Hrubého by agentura měla ideálně spadat pod Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Mezi právníky a ekonomickými experty nicméně kolují pochybnosti a obavy, že v případné státní agentuře neskončil šrot a firmy, které by i bez krize mířily ke krachu.

Hrubý proto upozorňuje, že stát se musí vyvarovat chyb z privatizační éry.

„Co nebylo v naší době šťastné, byl výkup akcií z bank. To znamenalo, že management a vlastníci byli vyviněni z pochybení a vlastní stát to 100procentně zaplatil za všechny. To byla chyba, která se nesmí opakovat,“ dodal bývalý šéf Fondu národního majetku.

Ministr financí z druhé vlády Václava Klause Ivan Pilip by se vznikem nového státního fondu pro podporu firem v krizi nesouhlasil.

„Zkušenosti z FNM hlavně ukazují, že nejlepší by bylo takové variantě se vyhnout. Stát má velmi omezenou kapacitu na řízení podniků, jím vyslaní zástupci nebývají největší odborníci a často podléhají ekonomickým i jiným tlakům - a čím více a čím menších firem by se to týkalo, tím víc by to platilo,“ uvedl pro Seznam Zprávy ministr financí z let 1997 až 1998.

Letadla ve frontě

O pomoc státu se hlásí už zmíněná letecká společnost Smartwings (provozuje aerolinie ČSA), kterou napůl vlastní čínská skupina CITIC Group a čeští podnikatelé v čele s Jiřím Šimáněm.

Problémy měl letecký dopravce už před vypuknutím koronavirové krize. Jednak má uzemněné problémové letouny Boeingy 737 MAX, zadruhé letadla, která měla společnost ve vzduchu v uplynulých letech, měla často poruchy.

„My potřebujeme nějakou jistotu na následujících tři až pět let. A za tu jistotu považujeme to, že by stát vydal vůči financujícím bankám státní garanci za tento úvěr, který bychom si vzali. A my jsme zase ochotni za tento úvěr ručit našimi akciemi,“ uvedl Šimáně v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Podnikatel, který dlouhodobě udržuje dobré vztahy s premiérem Babišem, dodal, že by nebylo špatné, kdyby se čínský spoluvlastník CITIC domluvil na prodeji svého podílu českému státu.

Seznam Zprávy odpoledne přinesou pokračování formou rozhovoru o současné krizi s bývalým šéfem FNM Michalem Hrubým.

Doporučované