Hlavní obsah

Vláda stáhla třaskavý materiál: dvě miliardy za reklamu na dovolenou

Foto: Profimedia.cz

Premiér Andrej Babiš a jeho ministryně Klára Dostálová.

Babišova vláda se chystá utratit dvě miliardy korun za reklamu, aby lidé jezdili na dovolenou po Česku. Ve chvíli, kdy to už velká část rodin přirozeně dělá, protože se kvůli epidemii bojí cestovat do zahraničí.

Článek

Obří peníze mají směřovat do televizí, rozhlasových stanic, tištěných novin, na internet i na billboardy. S nápadem tímto způsobem podpořit domácí cestovní ruch přišla ministryně místního rozvoje Klára Dostálová a vysvětluje to velkými problémy celého oboru.

Dostálová vložila materiál včetně svého zdůvodnění do eKlepu, elektronické knihovny legislativního procesu, aby se k němu mohla vyjádřit i další ministerstva.

Když ale v pátek server ZDopravy.cz zveřejnil třaskavou informaci, že chce stát utratit dvě miliardy za reklamu na dovolenou v Česku, Dostálové ministerstvo materiál zase rychle odstranilo.

Proč? „Na materiálu se stále pracuje, rozhodně zatím není v podobě, která by měla být prezentována,“ odpověděla Klára Dostálová bez dalších podrobností.

Návrh rozdělení dvou miliard korun na inzerci:

  • Televize - 400 milionů
  • Tisk - 400 milionů
  • On-line média - 400 milionů
  • Rozhlas - 350 milionů
  • Venkovní reklama - 150 milionů

Michal Bláha - zakladatel projektu Hlídač státu, který zkoumá a analyzuje všechna výběrová řízení - upozorňuje na dva problémové momenty celého nápadu.

Prvním je fakt, že premiér a šéf hnutí Andrej Babiš drží skrz své svěřenské fondy významný podíl na mediálním trhu, takže část státních peněz na inzerci by skončila v jeho firmách.

„Nabízí se podezření, že po nemožnosti podpory médií na přímo, kterou plánovalo Ministerstvo kultury, se jedná o obdobnou podporu médií, ovšem skrytou za podporu cestovního ruchu v České republice. Nemusíme připomínat, že mezi největší zpravodajské deníky, největší internetová média a nejposlouchanější rozhlasové stanice patří firmy vlastněné premiérem Babišem,“ říká Michal Bláha.

Takové kritice už Babiš čelil v případě státních Českých drah, jež značnou část peněz na reklamu směřovaly právě do jeho firem.

A druhý moment, na který Bláha upozorňuje, je objem peněz - dvě miliardy korun by podle jeho výpočtů udělaly ze státu největšího zadavatele inzerce.

„Absurditu a nesmyslnost záměru korespondují oficiální čísla o reklamním trhu. Nejsilnějším zadavatelem roku 2019 byl internetový obchodník Alza.cz, jehož inzerce dosáhla hodnoty necelých 1,8 miliardy korun. Druhý Kaufland umístil reklamu v médiích v hodnotě 1,7 miliardy korun a reklama třetího Lidlu přesáhla 1,5 miliardy korun v ceníkových cenách,“ říká Bláha s tím, že jde navíc o ceníkové hodnoty, takže díky množstevním slevám zmíněné firmy utratily za reklamu méně.

Doporučované