Článek
Obří peníze mají směřovat do televizí, rozhlasových stanic, tištěných novin, na internet i na billboardy. S nápadem tímto způsobem podpořit domácí cestovní ruch přišla ministryně místního rozvoje Klára Dostálová a vysvětluje to velkými problémy celého oboru.
Dostálová vložila materiál včetně svého zdůvodnění do eKlepu, elektronické knihovny legislativního procesu, aby se k němu mohla vyjádřit i další ministerstva.
Když ale v pátek server ZDopravy.cz zveřejnil třaskavou informaci, že chce stát utratit dvě miliardy za reklamu na dovolenou v Česku, Dostálové ministerstvo materiál zase rychle odstranilo.
Proč? „Na materiálu se stále pracuje, rozhodně zatím není v podobě, která by měla být prezentována,“ odpověděla Klára Dostálová bez dalších podrobností.
Návrh rozdělení dvou miliard korun na inzerci:
- Televize - 400 milionů
- Tisk - 400 milionů
- On-line média - 400 milionů
- Rozhlas - 350 milionů
- Venkovní reklama - 150 milionů
Michal Bláha - zakladatel projektu Hlídač státu, který zkoumá a analyzuje všechna výběrová řízení - upozorňuje na dva problémové momenty celého nápadu.
Prvním je fakt, že premiér a šéf hnutí Andrej Babiš drží skrz své svěřenské fondy významný podíl na mediálním trhu, takže část státních peněz na inzerci by skončila v jeho firmách.
„Nabízí se podezření, že po nemožnosti podpory médií na přímo, kterou plánovalo Ministerstvo kultury, se jedná o obdobnou podporu médií, ovšem skrytou za podporu cestovního ruchu v České republice. Nemusíme připomínat, že mezi největší zpravodajské deníky, největší internetová média a nejposlouchanější rozhlasové stanice patří firmy vlastněné premiérem Babišem,“ říká Michal Bláha.
Takové kritice už Babiš čelil v případě státních Českých drah, jež značnou část peněz na reklamu směřovaly právě do jeho firem.
A druhý moment, na který Bláha upozorňuje, je objem peněz - dvě miliardy korun by podle jeho výpočtů udělaly ze státu největšího zadavatele inzerce.
„Absurditu a nesmyslnost záměru korespondují oficiální čísla o reklamním trhu. Nejsilnějším zadavatelem roku 2019 byl internetový obchodník Alza.cz, jehož inzerce dosáhla hodnoty necelých 1,8 miliardy korun. Druhý Kaufland umístil reklamu v médiích v hodnotě 1,7 miliardy korun a reklama třetího Lidlu přesáhla 1,5 miliardy korun v ceníkových cenách,“ říká Bláha s tím, že jde navíc o ceníkové hodnoty, takže díky množstevním slevám zmíněné firmy utratily za reklamu méně.