Článek
Slovinské předsednictví EU, které právě běží, si za své logo vybralo kopcovitý profil krajiny – má připomínat národní horu Triglav a podle Lublaně i vzestupy a pády Evropské unie.
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Portugalci půl roku předtím i uprostřed covidové krize zvolili optimističtější znak. Slunce a kormidlo odkazovaly k portugalské tradici mořeplavectví a věštily navigaci za šťastnou evropskou hvězdou.
Jaká bude podoba loga českého předsednictví EU a co jím bude chtít Praha sdělit Evropě, je zatím přísně tajné. I když už je logo podle zjištění Seznam Zpráv hotové.
Všichni, kdo jej již spatřili, jsou však vázáni mlčenlivostí. Konečná podoba loga může paradoxně nejvíc překvapit jeho původního tvůrce.
Babišovi úředníci chystající předsednictví vzali původní logo, kterým se Česko prezentovalo při své premiéře v čele Evropy v roce 2009, a jeho aktualizaci zadali i přes avizovaný důraz na úspory přední pražské PR agentuře.
Původní autor, grafik samouk Tomáš Pakosta, se ale na nové podobě nepodílel. „Jak bude vypadat nové logo, se mnou nekonzultovali,“ řekl Seznam Zprávám.
Neshoda s úředníky
Původně to přitom vypadalo, že se Pakosta na úpravě svého loga podílet bude. „Minulý rok za mnou přišli z Úřadu vlády, zda bych vytvořil redesign původního loga. Nějaké návrhy proběhly, ale na výsledku jsme se neshodli,“ uvedl Pakosta v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
V roce 2009 uspěl coby regionální grafik a podle dobových rozhovorů v médiích v podstatě samouk. Vytvořil například také logo Východočeské galerie v Pardubicích či Zámeckého návrší Litomyšl. Jím navržené „předsednické“ logo moderně využilo webovou adresu, výrazná barevnost měla značit rozmanitost. Česká vláda jím chtěla tehdy prezentovat, že Češi nejsou „žádní suchaři“.
Dnes Pakosta nechce popisovat, proč se s vládními úředníky loni nedohodl a v čem se jejich představy o verzi loga pro rok 2022 rozcházely. Osud „jeho“ loga mu ale zjevně není lhostejný. „Bohužel ale na to kvůli smlouvě z roku 2009 již nemám vliv, podepsal jsem tehdy pro mě z dnešního pohledu nevýhodnou licenční smlouvu,“ dodal.
Premiér Andrej Babiš dlouhodobě zdůrazňuje, že české předsednictví, jak jej připravuje jeho vláda od roku 2018, bude velmi úsporné. Netvořit nové logo a využít to staré by tedy dávalo smysl.
Jenže pouhý redesign starého loga byl třikrát dražší, než kolik stálo původní Pakostovo logo vládu Mirka Topolánka.
Přísně tajné
Ta před historicky prvním českým předsednictvím EU vypsala na logo veřejnou soutěž, do které se mohl v podstatě přihlásit každý. Odměnou byla částka 50 tisíc korun a k tomu smlouva na vypracování manuálu jednotného vizuálního stylu.
Loni podle dokumentů ve veřejném registru smluv vláda zaplatila 150 tisíc korun za „aktualizaci loga českého předsednictví v Radě EU 2009 pro potřeby českého předsednictví 2022 a za vytvoření manuálu vizuálního stylu obsahujícího pravidla a příklady užití výše uvedeného loga“.
Zakázku získala pražská PR agentura Dark Side. Ta sama sebe na webových stránkách označuje za „přední digitální a komunikační agenturu“. Smluvní dílo měla podle veřejné smlouvy dodat do 3. 12. 2020.
Agentura na dotazy Seznam Zpráv do uzávěrky nereagovala. Ze smlouvy s Úřadem vlády koneckonců vyplývá, že je v této věci vázána mlčenlivostí. Smlouva vedle dalších za důvěrnou informaci označuje informace o podobě díla do jeho oficiálního uveřejnění objednavatelem.
Běžně země svá předsednická loga zveřejňují krátce před začátkem jejich šéfovského půlroku, zhruba měsíc do pomyslného startovního výstřelu.
Kvalitní marketing
Úřad vlády Seznam Zprávám nesdělil, proč si vybral právě agenturu Dark Side. „Smlouva a veškeré další kroky byly realizovány v souladu se zákonem a s dříve uzavřenými smlouvami,“ uvedla Alžběta Kuchařová z kabinetu státní tajemnice pro EU Mileny Hrdinkové.
Jisté je, že premiér Babiš si na kvalitním marketingu zakládá, a to včetně vizuální stránky komunikace. Platí to minimálně o jeho osobním PR v politice, na své volební kampaně si najímá přední české i mezinárodní odborníky a spolupracuje s nimi na intenzivním politickém marketingu i v nevolebních časech.
Babišovský důraz na marketing se projevil i na přípravách předsednictví EU. Zatímco jeho vláda původně na celkové přípravy vyčlenila minimalistickou částku, která nemá v jiných členských státech obdoby, na jedné položce až tak nešetřila – šlo o marketing a komunikaci předsednictví EU. Už v roce 2018 na ně nachystala 86 milionů.