Článek
Noviny, zpravodajské servery, televize a rádia ve středu od rána protestují proti vládnímu plánu na zavedení nové daně z příjmů z reklamy. Zatímco globální internetoví giganti, jako je Facebook a Google, by měli nově platit pět procent, polští vydavatelé tiskovin a také televize, rozhlas, kina a provozovatelé venkovní reklamy mají platit až 15 procent. K tomu jim zůstává i 23% DPH.
Tématu jsme se podrobně věnovali zde:
„Vládní plány na zavedení nové daně z reklamy považujeme za nespravedlivé a neuvážené. Apelujeme na vládu, aby od svých plánů ustoupila, protože ničení sféry svobody tisku bude smrtící pro polské hospodářství a demokracii,“ stojí na webu středového deníku Rzeczpospolita. Ten se stejně jako desítky dalších soukromých polských médií připojily ke středečnímu protestu.
Protest na prvních stranách
S černou první stranou vyšel například liberální deník Gazeta Wyborcza či bulvární Fakt. Noviny ve velkém otiskly úterní otevřený dopis adresovaný vládě a politikům, ve kterém na 43 mediálních domů, redakcí a vydavatelství novou daň označuje za útok na svobodu médií. Černé zůstaly i obrazovky diváků dvou největších soukromých televizí v zemi TVN a Polsat a odmlčely se také rozhlasové stanice.
Média v úterním dopise uvedla, že vláda zavedením nové daně pod záminkou boje s pandemií oslabí soukromá média. Jde o jinou formu tvz. repolonizace, tedy zestátnění médií. Reklamní daň prý nezávislá média oslabí a některá dožene k bankrotu. To pak otevře cestu k dalšímu nakupování médií státními koncerny řízenými vládou.
Média v Polsku jsou velmi polarizovaná, v běžném provozu proto zůstala státní média a konzervativní média nakloněna současné vládě. Vládní Polská televize informovala o protestu jako o „odporu německých médií přispět Polákům na zdravotnictví a kulturu“.
Kaczyńského „maďarská cesta“
Kritici vidí v nové dani „maďarskou cestu“. Po zavedení obdobného „příspěvku“ v Maďarsku v roce 2014 totiž oslabená média začali ve velkém nakupovat oligarchové spojení s premiérem Viktorem Orbánem. V Polsku by ale nešlo o oligarchy a podnikatele, ale o firmy řízené státem. Už loni na konci roku petrochemický gigant Orlen koupil od německého majitele vydavatelství Polska Press a s ním i desítky regionálních deníků a stovky informačních webů.
Předseda PiS Jarosław Kaczyński označil nákup za „jednu z nejlepších zpráv posledních let“. „Musíme mít vlastní média a nepolská média musí být v naší zemi výjimkou, vzácnou výjimkou,“ dodal v rozhovoru na konci ledna.
Vládě už slouží veřejnoprávní média, která jsou personálně i finančně závislá na rozhodnutí Kaczyńského a změnila se na propagandistické kanály. Loni dostaly Polská televize a Polský rozhlas přímou státní dotaci v přepočtu 12 miliard korun. V zemi totiž dlouhodobě nefunguje systém výběru koncesionářských poplatků. Opozice loni neúspěšně navrhovala, aby se peníze použily na léčby onkologických onemocnění.
Právě na veřejnoprávní média má směřovat i část peněz z plánované nové daně, kterou představila vládnoucí strana Právo a spravedlnost (PiS) minulý týden. Ministerstvo financí počítá s tím, že poplatek do státní kasy ročně přinese 800 milionů zlotých.
Komentář eurokomisařky Jourové
„Vnímám to jako velice nebezpečný trend a jako součást oslabování demokracie a svobod,“ komentovala věc pro Seznam Zprávy česká místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová. „ Zkoumáme, co s tím můžeme dělat, podporujeme nezávislá média ve všech zemích. Trend je negativní,“ uvedla k situaci. O stavu právního státu i svobodě médií ve střední Evropě hovořila Jourová pro podcast Checkpoint, který vyjde ve čtvrtek.
PiS: protestují jen opoziční média
Premiér Mateusz Morawiecki novou daň prezentuje jako „digitální“. Cílí prý na bohaté nadnárodní koncerny, jako je Apple, Google, Facebook nebo Amazon. „Vedli jsme s těmi firmami dialog, ten se prodlužoval, trval dva roky, slibovali nám něco na konec roku 2020, trpělivě jsme čekali do roku 2020. Ale ukázalo se, že to byla jen hra o čas,“ řekl v úterý předseda vlády. Digitální daň podle něj není v Evropě výjimečná.
Místopředseda PiS a vicemaršálek Sejmu Ryszard Terlecki ve středu mediální protest bagatelizoval. „Daně jsou pro média bezpochyby bolestné a nákladné, média se musí smířit s tím, že budou nést náklady své činnosti, stejně jako ostatní ekonomické subjekty v zemi. Protest je specifický, protestují především ta média, která podporují opozici,“ citovala politika agentura PAP.
Wiele mediów przyłączyło się do akcji „Media bez wyboru”.
— tvn24 (@tvn24) February 10, 2021
Pokazujemy, jakim zagrożeniem dla rynku mediowego jest proponowana przez rząd opłata od reklamy. Widzowie mogą zostać pozbawieni wyboru i różnorodności, do których są przyzwyczajeni.#mediabezwyboru pic.twitter.com/gpNifcXlJx
To, že se nová daň zavede, ale zdaleka není jisté. Kaczyńského většina ve sněmovně totiž závisí na dvou menších koaličních partnerech. Jeden z nich, strana Dohoda, ve středu dopoledne v reakci na mediální protest uvedla, že „se znepokojením analyzuje návrh nové mediální daně“.
PiS s ní prý projekt nekonzultoval a strana teď „pozorně vnímá hlas médií a občanů“. Je proto možné, že Dohoda novou daň v aktuální podobě odmítne. Strany jsou navíc v konfliktu kvůli pokusu o převrat v Dohodě. Vedení strany se pokusil převzít politik Adam Bielan, který je blízký Kaczyńskému.
Oświadczenie @MagdalenaSroka rzecznika prasowego Porozumienia @Jaroslaw_Gowin w sprawie projektu tzw podatku od mediów. pic.twitter.com/HyZYBuyLDG
— Porozumienie (@Porozumienie__) February 10, 2021
Středeční akce je největším mediálním protestem od roku 2016. Tehdy redakce soukromých médií jeden den vůbec neinformovaly o politice kvůli úpravě pravidel pohybu a práce novinářů v parlamentu. Kancelář Sejmu pak od zavedení regulace ustoupila, ve Varšavě se totiž k protestům za přístup médií k politikům přidal konflikt v parlamentu a věc vygradovala ve vtrhnutí demonstrantů do areálu Sejmu a také téměř měsíc trvající opoziční blokádu sálu sněmovny.