Článek
Pouze 30 % lidí má podle průzkumu k dispozici koupené roušky nebo respirátory. Půlka lidí si roušku vyrobila sama, jen menšina lidí používá pouze šálu nebo vůbec žádnou ochranu obličeje.
Právě roušky a materiál na jejich domácí výrobu lidem v karanténě nejvíc chybí. Postrádají také dezinfekci nebo vitaminy. Nedostatek roušek a vybavení je podle průzkumu agentury Behavio také nejčastějším důvodem nespokojenosti s vládou.
Přesto si 62 % lidí myslí, že vláda situaci zvládá dobře, 16 % ji hodnotí přímo skvěle. 36 % Čechů, častěji vysokoškolsky vzdělaných, se naopak domnívá, že vláda krizi nezvládá vůbec nebo jen s velkými problémy. Kromě roušek lidem vadí i pocit, že jim vláda lže a že si snaží na krizi dělat PR. Zatímco voliči ANO mají jen málo výhrad, kritičtí jsou voliči ODS a Pirátů.
Z vládních opatření nejčastěji lidé schvalují uzavření hranic a povinnost krýt si na veřejnosti obličej. Naopak největší problém mají s vyhrazenou otevírací dobou pro seniory, s níž nesouhlasí 27 % lidí.
Polovina lidí začala v karanténě častěji sledovat televizi a filmy. 40 % lidí víc uklízí nebo se věnuje rodině, čtvrtina víc čte. Lidé se ale také starají o zahradu nebo se sebevzdělávají. 22 procent dotázaných se podle průzkumu nemůže dočkat, až bude moci znovu zajít do hospody. Výzkum společnost Behavio prováděla online na reprezentativním vzorku 1000 Čechů. Průzkum se uskutečnil 19. a 20. března.
Lidé tráví víc času u televize a na internetu
Podle průzkumu agentury Median vzrostl čas, který lidé tráví u televize, rozhlasu nebo internetu. Z průměrných 8 strávených hodin před zavedením opatření proti šíření koronaviru, vzrostl čas s médii napříč mediatypy na více než 8 a půl hodin denně. V neděli 15. 3. strávený čas s médii dosáhl maxima, a to necelých 9 a tři čtvrtě hodiny.
V neděli se nejsledovanější stanicí stala ČT24, spolu s ČT1 a Novou dosáhla maxima sledovanosti za březen.
Rostly i zpravodajské servery - nejvíc Seznam Zprávy (+ 230 % v čase stráveném zde v porovnání s předchozími víkendy), dále Novinky (+ 120 %) a server iDnes.cz (+ 52 %).
„Češi poslední víkend trávili rovněž o něco více času na Facebooku, stránkách portálu Seznam.cz a YouTube, a to v průměru 51 minut denně na Facebooku, téměř 50 minut na webu Seznam.cz a více než 26 minut na YouTube včetně mobilních aplikací těchto platforem,“ píše se v průzkumu. Měření se účastnilo 1000 lidí mezi 15 a 69 lety.