Článek
Hejtmani se nemohou jen tak obrátit na vládu premiéra Andreje Babiše (ANO) a žádat ji, aby znovu vyhlásila nouzový stav kvůli pandemii koronaviru.
Celý postup má podle právníka Ondřeje Dostála, který se specializuje na zdravotní právo, jasná pravidla. Podle něho se musí hejtmani nejprve ministra zdravotnictví Jana Blatného (za hnutí ANO) zeptat, jaké zákazy chtějí v regionech vydat.
„Pokud hejtmani zjistí, že to není dostatečné, mohou podle krizového zákona vyhlásit stav nebezpečí nebo požádat vládu, aby vyhlásila nouzový stav,“ řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Dostál je hlavní expert Pirátské strany pro oblast zdravotnictví.
Hejtmani chtějí, aby se znovu vyhlásil nouzový stav. Může to vláda udělat? A kdyby to například poté někdo napadl žalobou, mohl by soud k žádosti hejtmanů přihlédnout?
Já hodnotím přístup krajů jako mylný. Domnívají se, že je nyní na nich, aby řídily protiepidemická opatření. To z velké části není pravda. Primárním subjektem, který to nyní musí řídit, je podle zákona o ochraně veřejného zdraví Ministerstvo zdravotnictví a krajské hygienické stanice. A ty pod kraje nespadají, jak víme.
Jak by tedy kraje měly postupovat?
Kraje mohou vyhlásit stav nebezpečí. Případně mohou žádat stát o vyhlášení nouzového stavu. A to pouze tehdy, když by epidemie nebyla zvládnutelná běžnou činností.
Správný postup je takový, že hejtmani se mají dneska zeptat ministra zdravotnictví Jana Blatného, co chtějí vydat a co by mělo tedy platit od pondělí. Na což by jim měl ministr rychle odpovědět. Jenom tehdy, pokud hejtmani zjistí, že to není dostatečné, mohou podle krizového zákona vyhlásit stavy nebezpečí nebo požádat vládu, aby vyhlásila nouzový stav.
Existuje velmi malý prostor pro to, aby hejtmani na jednu stranu za něco odpovídali a na druhou měli pravomoc něco řídit. Kdyby vyhlásili rozsáhlé lockdowny, budou na štíru s kompetencí. Bude to kritizováno a právně napadáno.
Za jak dlouho je možné nouzový stav vyhlásit?
Pokud by vláda v situaci, kdy jí nebyl nouzový stav ve Sněmovně prodloužen, ho ve stejné podobě vydala znovu, jednala by protiústavně. Co by vláda podle mě udělat mohla, je, že by mohla vyhlásit užší nouzový stav, kdyby zjistila, že možnosti ministra zdravotnictví byly vyčerpány.
O co tím, že nebylo prodloužení nouzového stavu schváleno, vláda přišla?
Nouzovým stavem přišla vláda o tu ochranu, že může vydávat plošné zákazy, které nemusí nikomu vysvětlovat a nejde to přezkoumat před běžnými soudy (může je přezkoumat jen Ústavní soud).
Ministr školství Robert Plaga (za hnutí ANO) řekl, že školy zůstanou zavřené. Lze je nechat uzavřené podle zákona o ochraně veřejného zdraví? Nebo to je stejný problém jako v případě omezení pohybu osob, který soud loni zrušil?
Každý ten zákaz musí být správně odůvodněný a cílený. Já nedokážu správně odpovědět na to, jestli je možné, aby ministr zdravotnictví zavřel školy nebo restaurace. Jinými slovy pan ministr či krajské hygienické stanice si vyhodnotí, jaké aktivity ve školách či restauracích jsou epidemicky rizikové a ty zreguluje. A které rizikové nejsou, ty nechá běžet.
Ministerstvo tedy dost kompetencí má. Musí ale všechny zákazy vždy dostatečně zdůvodnit.
Ministerstvo musí projevit úctu k občanům v tom, že když jim zasahuje do základních práv - i když z legitimního důvodu - musí to udělat omezeně a vše musí zdůvodnit. Takto měla být epidemie řešena od začátku. V takovém případě bych zřejmě nepodával žalobu k Městskému soudu v Praze (s ní uspěl Ondřej Dostál s tvrzením, že vláda vyhlásila protizákonně část opatření, jimiž kvůli epidemii koronaviru zavřela obchody, služby a omezila pohyb lidí - pozn. red.).
Co takové nošení roušek?
V současné době je podle mého názoru nošení roušek prakticky nenapadnutelné. Bylo to přezkoumáváno soudem a obstálo to. Je to přiměřený zásah.
Budou moci být plošně uzavřeny všechny obchody?
To bude muset ministerstvo odpracovat. Bude se muset podívat na to, jaké máme typy obchodů. Poměřit je se současnou epidemickou situací. Zhodnotit, jak je nutné limitovat setkávání lidí v obchodech. Zhodnotit, jak je potřeba mít obchody zavřené, když třeba důl nebo masokombináty nebo jiné provozy jsou otevřené.
Když řeknou, že je obchody potřeba zavřít, musí říct, jestli udělat limitaci na prodejní plochu nebo nechat určité typy otevřené. V některých obchodech dochází k hodně kontaktům mezi lidmi, jinde zase méně.
A co zákazy vycházení?
Plošně zakázat vycházení skrz opatření Ministerstva zdravotnictví si říká o soudní přezkum. Ministerstvo by mělo opět vymezit, které oblasti toho pohybu jsou skutečně prokazatelně rizikové pro šíření epidemie.
Kina, divadla nebo sportovní utkání se podle vás veřejnosti otevřou?
Bude se nutné podívat na epidemickou situaci. Jak k šíření viru přispívá to, že akce probíhá pod širým nebem, nebo že v divadelním sále umožním shromáždění lidí. Tohle si ministerstvo musí zdůvodnit. Nesmí to napsat diskriminačně. Nemůže povolit kina, ale třeba zakázat kostely. Když k tomu přistoupí férově, tak to případně u soudu obstojí.
Bude komplikovaný nákup léků nebo zdravotnických pomůcek?
Já si nemyslím, že by se tím vytvářela nějaká rizika. Zákon o zadávání veřejných zakázek umožňuje výjimky pro urychlené nákupy. Tady si myslím, že je dobře, že tento režim skončil, když jsme viděli, co se v nákupech dělo. Někteří vládní či krajští činitelé se mnou však určitě nebudou souhlasit.
Aktualizace: Do textu jsme doplnili, že Dostál je nyní hlavní expert Pirátské strany pro oblast zdravotnictví.