Článek
Pěší zóny v okolí Staroměstského a Václavského náměstí a náměstí Republiky zůstanou od 10 do 17 hodin pro kola, koloběžky a segwaye zavřené. Podle městské části ohrožovali cyklisté bezpečnost chodců.
Pomůže omezení provozu v centru, nebo ho ještě zhorší? Téma pro Duel Ivana Solila (ČSSD), radního Prahy 1 pro bezpečnost, a Petra Kučeru, zastupitele Prahy 1 za Zelená pro jedničku (ve videu nahoře).
Tři nehody chodce a cyklisty
Zákaz vjezdu začne platit, až bude hotové dopravní značení. Technická správa komunikací na něm pracuje. Už mělo být téměř hotové, ovšem značky se zřejmě budou muset předělávat. Městská policie má totiž ke značení výhrady.
Vedení Prahy 1 vysvětluje novinku ochranou pěších. Ovšem podle policejní statistiky se za deset let (2007-2017) staly v inkriminovaných lokalitách jen tři nehody chodce s cyklistou, naproti tomu ale 22 nehod chodce s autem. Ta totiž paradoxně projíždějí i tam, kam kola nesmí. Praha 1 jen za loňský rok rozdala téměř 900 výjimek pro vjezd aut do pěších zón. Na výjimku směla do pěší zóny posledních 10 let i kola, kvůli stížnostem ale Praha 1 výjimku ruší.
Praha zakazuje cyklisty. Na to jsme se museli zajet podívat s Jankem Rubešem:
Omezený průjezd kol se týká tří oblastí v pěších zónách kolem Staroměstského náměstí, spodní části Václavského náměstí a náměstí Republiky. Městská část navrhla cyklistům alternativní trasy. Staroměstské náměstí lze objet úzkými, většinou jednosměrnými uličkami. Druhý úsek Národní třída-Můstek-Příkopy-náměstí Republiky lze objet frekventovanou Jindřišskou, Vodičkovou a Spálenou ulicí.
Na objízdných cyklotrasách musí cyklista projet v součtu 95 křižovatkami, většinou s nerozlišenou předností. Navíc ve Spálené, Lazarské a Vodičkově ulici projede podle dopravního podniku ve špičce 48 tramvají za hodinu.
Dopravní podnik omezení cyklistů v centru nepodpořil, stejně tak magistrát a Ministerstvo dopravy. Opatření je teď u soudu, žaluje ho hnutí Auto*Mat.