Článek
Běžný let British Airways z New York do Londýna trvá šest hodin a 13 minut (průměr z posledních 30 dní), o víkendu to ale bylo jinak. Jak ukázal server Flightradar24, dosáhl stroj Boeing 747 při letu 112 nad Atlantským oceánem rychlosti 1328 kilometrů v hodině. Letadlo odstartovalo z Kennedyho letiště v sobotu v 18.47 večer a na londýnském Heathrow přistálo v neděli 4.43 ráno, tedy po pouhých čtyřech hodinách a 56 minutách. Jen o minuty déle letěly na stejné trase i dva lety společnosti Virgin Atlantic.
Fastest across the Atlantic tonight from New York to London so far is #BA112 at 4hr56m. #VS4 in 4:57, and #VS46 in 4:59. https://t.co/gfYoHGV3Y6https://t.co/kMhjCqdEtt
— Flightradar24 (@flightradar24) February 9, 2020
If we're not mistaken, BA now retakes the fastest subsonic NY-London crossing from Norwegian. pic.twitter.com/Sr1GPeAjuh
Podle amerického meteorologa Ryana Hanrahana citovaného listem The New York Times využil let nejsilnějších proudů vzduchu, takzvaných tryskových proudů, které přispěly ke vzniku bouře Ciara, jenž v neděli a v pondělí zasáhla Evropu. Větry o síle hurikánu na mnoha místech omezily leteckou i pozemní dopravu, poškodily elektrické vedení a způsobily záplavy. „Tryskový proud byl výjimečně silný,“ řekl Hanrahan.
Pilotování letadla za těchto podmínek se od běžného letu příliš neliší: „Je to úplně jedno, ztrpčovat život vám při tomto vysokém větru mohou jenom turbulence,“ řekl Seznam Zprávám letecký expert Ladislav Keller. „Tryskové proudění, anglicky ‚Jet stream‘, se v ovzduší vyskytuje nepřetržitě, pouze se mění jeho rychlost, výška, směr a zeměpisná poloha,“ upřesnil s tím, že s tryskovým prouděním se nejčastěji setkáváme ve výšce okolo deseti kilometrů.
Let v tryskovém proudění má podle Kellera dvě stránky. Tou pozitivní je, že je ekonomičtější, protože se zkracuje jeho doba. Let ale na druhou stranu provázejí silné turbulence. „Létá se proto poblíž jet streamů, nelétá se v nich,“ vysvětluje odborník. Kvůli různému proudění v čase se proto přizpůsobují a mění každý den trasy dálkových letů a vybírají se tratě ekonomicky nejvýhodnější.
Podle mluvčího British Airways Chipa Garnera spotřeboval rekordní let se 400 pasažéry na palubě přibližně stejné množství paliva jako dříve nadzvukový Concorde, ten ale převážel pouze stovku pasažérů. Concordy létaly tuto trasu obvykle tři a půl hodiny, cenu letenky si ale většina veřejnosti nemohla dovolit a šlo proto převážně o výsadu bohatých a mocných.
Dosavadní rychlostní rekord na této trase držela společnost Norwegian Air, jejíž stroj dosáhl v lednu 2018 času pět hodin a 13 minut.
O pouhou minutu později než rekordní let British Airways přistál na Heathrow let 4 Virgin Atlantic. Aerolinky na Twitteru oznámily, že na tento let použily dvoumotorový Airbus A350–1000: „Je pravda, že nás těsně porazil Boeing 747 British Airways, má však dvojnásobný počet motorů a spálil tedy dvojnásobné množství paliva než náš kapitán Chris na novém úsporném Airbusu A350–1000,“ pochlubil se Virgin Atlantic.