Článek
Ačkoli jednotlivé státy světa hlásí nejhorší výsledky ekonomiky od druhé světové války, jsou obory, které se v koronakrizi zatím „ani nehnuly“. Nebo dokonce dobře rostou. Lidé kvůli karanténám, nebo prostě jen z opatrnosti měnili své zaběhnuté zvyky a to zrychlilo procesy, na jejichž konci jsou byznysoví vítězové. Kdo? Prakticky všechny firmy podnikající v online prostředí, e-shopy (zejména ty s potravinami a léky), ale také potravináři. Klidně z kamenných obchodů. Přinášíme přehled toho nejzajímavějšího z Česka.
1) Nápadití
Jestliže mělo jméno Josef Průša zvuk už před pandemií, teď jsou Průšovy 3D tiskárny pojem. Od jara vychrlily čtvrt milionu ochranných obličejových štítů a firma je zadarmo poslala zdravotníkům, pečovatelským domům a školám. A karma to „Průšům“ vrátila.
„Díky štítům jsme byli vidět víc než jiné firmy. Během dubna a května se nám obrat meziročně prakticky zdvojnásobil. Nestíhali jsme vyrábět, frontu objednávek stále ještě doháníme. Celkově čekáme meziroční nárůst v letošním roce kolem 50 procent,“ líčí úspěch Martin Bach z této firmy. A u štítů to neskončilo. Tiskly se i zakladače na roušky nebo sponky na připevnění roušek.
2) Lékárny
V lékárnách Češi v posledních měsících opravdu nešetřili. Pro roušky a vitamíny chodili do těch kamenných i na internet. Online lékárna Pilulka.cz míří i díky covidu dokonce na pražskou burzu. Začátkem října nabídne až pětinu svých akcií, za které očekává 100 až 200 milionů korun. Pak chce prorazit v Maďarsku a Rumunsku.
„V letošním roce se nám extrémně daří. Trh e-commerce výrazně akceleroval díky situaci ohledně covidu-19. Není to něco, co bychom vůbec nečekali, ale přišlo to samozřejmě rychleji,“ vysvětluje spoluzakladatel Pilulky.cz Petr Kasa.
Dítě doby covidové je i PilulkaBox. První výdejní místo, kde si vyzvednete léky bez obsluhy, stojí na pražském Senovážném náměstí. Podobně jdou nahoru další online hráči ve zdravotnictví.
3) Jídlo, jídlo, jídlo
K online nákupům jídla se Češi před pandemií stavěli s rezervou. Svá jablka si chtěli sami vybrat, teď před dveřmi rádi přivítali plné tašky od Rohlíku, Košíku a dalších. „Oproti minulému roku je nárůst zhruba 80procentní, což není způsobené situací jen kolem covidu, ale růstem Košíku jako takového. Zájem je plošný, jak z Prahy, tak z menších měst,“ říká šéf e-shopu Košík Tomáš Jeřábek.
Košík je na hraně kapacit, nabídnout dovoz do dvou hodin je momentálně nad jeho síly. „Příští dny a týdny budou balancem mezi tím, abychom zákazníkům dodali perfektní službu, jak jsou zvyklí, a zároveň dokázali přijmout nové zákazníky. Některé služby se mohou měnit,“ připouští i Petr Pavlík z konkurenčního Rohlíku.cz.
Abychom byli přesní. Letos rozhodně netrpí ani potravinářské řetězce, které sídlí v kamenných obchodech. Březnová panika s vykupováním jídla už se sice nekoná, ale jejich byznys samozřejmě šlape dobře. A spolu s nimi se daří také českým výrobcům potravin. „Mám pocit, že lidé teď investují do jídla,“ říká například šéf Madety Milan Teplý.
4) Kdo byl online
Nejen e-shopy s léky a jídlem na krizi vydělaly. Například Mall.cz zaznamenal krátce po zavedení nouzového stavu zájem podobný předvánočním nákupům. „Během koronavirové krize si u nás nákupy vyzkoušeli i lidé, kteří onlinu ještě před pár měsíci nechtěli dát ani šanci. Otestovali si nás a na číslech i vidíme, že se k nám opakovaně vrací,“ tvrdí Pavla Hobíková z Mall.cz.
Úměrně tomu rostla a roste také poptávka po doručování. Zásilkovna se Simonou Kijonkovou v čele za první pololetí letoška narostla o 118 procent. Poprvé tak téměř pokořila miliardovou hranici tržeb, když se zastavila na obratu 918 milionů korun. Firma přepravila téměř 15 milionů zásilek, meziročně dvojnásobek. Simona Kijonková teď jede očistnou kúru a šlape díky tomu na plyn ještě víc.
Podobně samozřejmě rostly všechny velké e-shopy včetně Alzy. Podle údajů Shoptetu se obrat českých internetových obchodů v letošním pololetí meziročně zvýšil zhruba o třetinu na 83 miliard korun. Nejvíce rostly právě potraviny.
5) Práce na dálku a bezpečí
Kdo nemusí, své klienty a kolegy od března nablízko radši nepotkává. IT firmy jako Soitron nebo CNS hned ucítily byznysovou příležitost. „Když se všechno zavřelo, lidé utíkali do lesa a do online prostředí,“ říká Ondrej Smolár, ředitel Soitronu, kterému koronavirus přihrál nové zákazníky.
„Všechny firmy musely připravit vzdálené přístupy do databází a online komunikační platformy. Teď v druhém kole nákazy se řeší bezpečnost, která šla zprvu stranou,“ vysvětluje Jakub Voleman, project manager výrobce softwarů CNS. Podporu potřebovaly i přetížené e-shopy.
Další level je automatizace a robotizace. Na kontaktní centrum Sazky se denně obrátí asi 700 lidí. „Když začal lockdown, umožnili jsme našim zákazníkům, aby vyprázdnili svá kontaktní centra a agenti seděli doma,“ jmenuje Smolár další z oblastí, o kterou byl během pandemie zájem.
„Nepoužil bych slovo vítěz krize, ale není úplně špatné dělat teď IT,“ říká s úsměvem Vladimír Kovář, šéf a majitel miliardové softwarové firmy Unicorn, která vytváří IT systémy pro finančnictví nebo pro energetiku. Ty musejí být tedy maximálně bezpečné a spolehlivé. „Poptávka po všech našich službách v našem oboru roste. Na druhou stranu jsme se opravdu báli, aby se naše výroba nepřerušila. Závisí na nás spousta zásadních systémů. To bylo klíčové,“ dodává Vladimír Kovář s tím, že se to zatím podařilo.