Článek
Česká republika a další země Visegrádské skupiny (V4) podporují návrh Evropské komise, aby od roku 2030 musela v EU nově vyrobená auta vypouštět o 30 procent méně emisí oxidu uhličitého než v roce 2021. Společně se svým bulharským kolegou to premiéři zemí V4 napsali kancléři předsednického Rakouska Sebastianu Kurzovi. Jenom den předtím se Evropský parlament vyslovil pro přísnější pravidla, která počítají se snížením emisí o 40 procent. Součástí skupiny V4 je Česká republika, Slovensko, Polsko a Maďarsko.
Premiér Andrej Babiš spolu s premiéry ostatních zemí V4 a Bulharska píše, že návrh předložený Evropskou komisí loni v listopadu je potřeba posuzovat z několika úhlů, neboť má široké dopady. Jednou z perspektiv jsou podle nich klimatické cíle EU a zlepšování ovzduší v členských zemích, další je konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a třetí pak „socioekonomické perspektivy občanů v jejich roli zaměstnanců a spotřebitelů“.
Rakousko jako nynější předsednická země řídí diskuse členských států EU o návrzích komise. O věci budou jednat ministři životního prostředí příští úterý v Lucemburku. Až země domluví přijatelný kompromis, jedná jejich jménem o finální podobě pravidel s europarlamentem.
Přechod k nízkouhlíkové ekonomice musí být podle názorů předsedů vlád středoevropských zemí evoluční a postupný a zároveň by měl odrážet kupní sílu populace napříč Evropou.
Pokud budou nízkoemisní auta pro občany některých zemí nedostupná, bude výsledkem zvýšený dovoz použitých vozidel ze zemí s vyšší kupní silou. „Přechod k čisté mobilitě nesmí vytvořit nové dělicí linie napříč unií ani neproporčním způsobem ovlivnit socioekonomické sbližování,“ varují premiéři.
Stávající stav jednání o návrhu mezi členskými zeměmi prý u států V4 a Bulharska vyvolává znepokojení, že ambice snižování emisí jsou na „nerealistické úrovni“. Předsedové vlád připomínají, že předpoklady komise samotné ukazují, že její původní návrh správným způsobem vyvažuje perspektivy automobilového průmyslu i ochrany životního prostředí.