Hlavní obsah

Virus nám bere lidi a teď už i materiál, volají o pomoc české firmy

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Majitel Juty Jiří Hlavatý teď řeší, jak nahradit 17 procent nemocných zaměstnanců a kde vzít materiál do výroby.

„Nemáme z čeho vyrábět,“ zní stále častěji z českých firem. Kvůli chybějícím dílům už na několika místech zastavila výrobu Škoda Auto, největší textilka v zemi Juta zase nemá dost materiálu pro výrobu textilií do stavebnictví.

Článek

Navzdory krizi má královédvorská Juta dostatek zakázek. Jenže chybí to podstatné. Lidé a nově také materiál - netkané textilie, které využívá pro výrobky do stavebnictví.

„Výrobní linky po celém světě, které dříve vyráběly z polypropylenu netkané textilie pro různá použití, dnes uspokojují hlavně vysokou poptávku po rouškách, respirátorech, ochranných oděvech i jednorázových podložkách na postelích,“ říká majitel Juty Jiří Hlavatý s tím, že už se tak nedostává na další odvětví, jež z daného materiálu také vyrábějí nebo ho používají - tedy třeba stavebnictví, automobilový průmysl nebo nábytkářství.

Ve zdravotnictví jsou vyšší ceny

„V Jutě stejný materiál používáme jako ochrannou vrstvu difuzních folií pro podstřešní membrány na šikmé střechy objektů - tedy pro stavebnictví. Tohoto materiálu je dnes zásadní nedostatek, protože stále ještě není uspokojena jeho poptávka pro zdravotnictví, kde se pracuje s daleko vyššími cenami,“ dodává Hlavatý s tím, že pokud se jim už podaří nějaké textilie získat, je tak cena i o desítky procent vyšší.

Škodu Auto zase zpomaluje například nedostatek čipů, které jsou součástí mnoha zařízení v automobilech.

Jejich nedostatek způsobila pandemie koronaviru i růst poptávky. Automobilka už kvůli tomu v minulém týdnu zrušila některé směny a odbory pro tyto situace vyjednaly takzvanou překážku na straně zaměstnavatele.

Materiál i lidé chybí

Firmám však dnes nechybí jen materiál, ale také zaměstnanci. Například společnost Isolit-Bravo dodávající díly do automobilového průmyslu jich má na nemocenské 14 procent.

V Jutě teď chybí dokonce 17 procent zaměstnanců. „Ty důvody se nemění - covid, karanténa nebo přirozené nemoci. Abychom předešli rozšiřování koronaviru, intenzivně testujeme, často i 20-30 zaměstnanců denně,“ říká Hlavatý s tím, že náklady na testy už přesahují 1,5 milionu korun.

Doporučované