Článek
Navzdory krizi má královédvorská Juta dostatek zakázek. Jenže chybí to podstatné. Lidé a nově také materiál - netkané textilie, které využívá pro výrobky do stavebnictví.
„Výrobní linky po celém světě, které dříve vyráběly z polypropylenu netkané textilie pro různá použití, dnes uspokojují hlavně vysokou poptávku po rouškách, respirátorech, ochranných oděvech i jednorázových podložkách na postelích,“ říká majitel Juty Jiří Hlavatý s tím, že už se tak nedostává na další odvětví, jež z daného materiálu také vyrábějí nebo ho používají - tedy třeba stavebnictví, automobilový průmysl nebo nábytkářství.
Ve zdravotnictví jsou vyšší ceny
„V Jutě stejný materiál používáme jako ochrannou vrstvu difuzních folií pro podstřešní membrány na šikmé střechy objektů - tedy pro stavebnictví. Tohoto materiálu je dnes zásadní nedostatek, protože stále ještě není uspokojena jeho poptávka pro zdravotnictví, kde se pracuje s daleko vyššími cenami,“ dodává Hlavatý s tím, že pokud se jim už podaří nějaké textilie získat, je tak cena i o desítky procent vyšší.
Škodu Auto zase zpomaluje například nedostatek čipů, které jsou součástí mnoha zařízení v automobilech.
Jejich nedostatek způsobila pandemie koronaviru i růst poptávky. Automobilka už kvůli tomu v minulém týdnu zrušila některé směny a odbory pro tyto situace vyjednaly takzvanou překážku na straně zaměstnavatele.
Materiál i lidé chybí
Firmám však dnes nechybí jen materiál, ale také zaměstnanci. Například společnost Isolit-Bravo dodávající díly do automobilového průmyslu jich má na nemocenské 14 procent.
V Jutě teď chybí dokonce 17 procent zaměstnanců. „Ty důvody se nemění - covid, karanténa nebo přirozené nemoci. Abychom předešli rozšiřování koronaviru, intenzivně testujeme, často i 20-30 zaměstnanců denně,“ říká Hlavatý s tím, že náklady na testy už přesahují 1,5 milionu korun.