Článek
Producenti a distributor ve čtvrtek rozhodli, že se dubnová premiéra 25. bondovky Není čas zemřít (jaká ironie!) odloží na listopad.
Což o to, krok je to pochopitelný. V desítkách zemí světa se doporučuje nechodit na masové akce a v takové situaci jsou narvané multiplexy bezpečnostním rizikem. Nemluvě o tom, že v mnoha zemích by na mohutně očekávanou premiéru nemusel nikdo přijít.
Odklad premiéry o půl roku však znamená ohromnou finanční ztrátu v desítkách milionů dolarů utracených za reklamní kampaň. Ta přitom právě finišovala, Bond byl prakticky všude. Ještě ve středu jeden nejmenovaný pivovar pořádal soutěž o vstup na exkluzivní předpremiéru.
Předpokládá se navíc, že osud nové bondovky spustí lavinu dalších zrušených či odsunutých premiér různých blockbusterů, které měly mít premiéru na jaře. Další dámou na holení bude pravděpodobně hraná adaptace disneyovky Mulan, která námětem i obsazením cílí především na asijský trh, hlavně na Čínu. Studio Disney kuje i další důležité želízko v ohni – novou marvelovku Black Widow. Ta měla přijít do kin začátkem dubna. O tom, zda se budou odsouvat i premiéry „menších“ filmů, můžeme čile spekulovat.
Zrušení premiéry a její odsun na pozdější dobu není nic výjimečného. Důvody jsou různé. Mohou třeba špatně dopadnout testovací projekce a je nutné něco přetáčet, nestíhá se postprodukce, konkurence v daném termínu je příliš velká. Dosud nikdy však nedošlo k takto náhlému a finančně velice bolestivému přesunu kvůli geopolitické či společenské situaci. I po 11. září 2001 se pouze u několika málo filmů rozhodlo, že půjdou do kin později, protože jejich téma by mohlo být nepříjemné.
Ať bude další průběh epidemie nového koronaviru jakýkoli, filmový průmysl se bude z letošního prvního čtvrtletí oklepávat dlouho. Nezahojí se ani v zimě, kdy zřejmě dojde na dnes odkládané premiéry. Hrozí totiž, že se mezi sebou jednotlivé hity v nahuštěném pelotonu „vymlátí“. Ani v Číně to nebude o nic veselejší. O tamních premiérách rozhoduje stát a ten bude po krizi preferovat tuzemské filmy. Oslabení tak velkého trhu bude v účetních uzávěrkách globálních producentů vidět.
Finanční ztráty však nejsou to jediné, co filmovým mogulům dělá vrásky. Diváci si během epidemie mohou definitivně navyknout konzumovat filmy jinak než v kinosálech. Pokud uvalíte karanténu na celá města nebo omezíte masové akce, lidé zůstanou doma. A právě tam budou koukat na filmy.
Pokud jste si tedy ještě nekoupili akcie Netflixu, teď je nejspíš vhodná doba, protože si službu nově předplatí poměrně dost lidí. Streamovací gigant je na rozdíl od ostatních studií, která si už také houfně pořizují podobné distribuční kanály, naprosto nezávislý na tom, jak dopadnou jeho filmy v kinech. Žádné tam totiž neposílá.
Na filmy do kin se samozřejmě chodit nepřestane, podobné hororové zvěsti se nevyplnily ani s nástupem televize nebo internetu. Může se však změnit přístup k menším a středním filmům, které bude výhodnější posílat rovnou na stream, a nikoli do kina. Ta zůstanou rezervována pro výpravné trikové spektákly.
Kdo tvrdil, že Čína v příštích letech změní tvář kinematografie, nemýlil se. Jen asi nepočítal s tím, že hlavním nástrojem se stane zrovna špatná hygiena na wuchanském trhu.