Článek
V poslední době ovšem VR nabývá na popularitě, k čemuž rozhodně dopomohly kvalitní headsety (to je ta helma, kterou si nasazujete), ať už to byl Oculus Rift, dnes nejvýkonnější HTC Vive Cosmos nebo mainstreamovější PlayStation VR.
Jaká je budoucnost VR, to se snažili v nové rubrice Femoném + zjistit populární moderátoři Alžběta Trojanová a Mikoláš Tuček. Bude to výuka nových zaměstnanců? Budoucnost e-commerce? Hry? Anebo porno, které mnohokrát rozhodlo o expanzi nových technologií?
Beat Saber
Málokdo možná tuší, ale ve světě VR jsme solidní velmoc. Kousek od I. P. Pavlova sídlí studio Beat Games, které vyvinulo v tuto chvíli nejpopulárnější VR hru na světě. A tam logicky vedly naše první kroky.
Beat Saber je hra hudební, rytmická a vaším úkolem je přesně do tónů obvykle dost elektronické a přebasované hudby trefovat letící krychle. Máte k tomu zbraně (samozřejmě virtuální), vzdáleně připomínající světelné meče z Hvězdných válek.
Zatímco velké herní firmy se snažily do virtuálního světa převést hry klasické (Fallout, Skyrim, DOOM), dva kluci původem ze Slovenska a dnes oba žijící v Praze, Ján Ilavský a Vladimír Hrinčár, uchopili VR po svém. Především využili přednosti platformy, nesnažili se ohýbat postupy z klasických her. Oba jsou nesmírně úspěšní vývojáři her mobilních (tituly jako Chameleon Run se dostaly i do prestižního Apple Awards výběru), ale VR bylo pole neorané. Ovšem když máte světelný meč, oře se to hned lépe. Proč si myslí, že je Beat Saber takový úspěch (v tuto chvíli už mají přes milion prodaných kopií, což je vzhledem k rozšířenosti zařízení neuvěřitelné číslo), jsme se zeptali Vlada, dnes CEO Beat Games.
„Beat Saber je hra velmi přístupná. Malým dětem, hardcore hráčům, dokonce i starším lidem, protože není potřeba vysvětlovat žádný příběh, žádné složité mechanismy. A potom zabodovalo, že je to hra hudební a rytmická. Do ruky dostaneš přirozený nástroj, který může rytmus „vyrábět“. A samozřejmě ten konkrétní pohyb, kdy rozsekáváš krychle, jak ti srdce diktuje. Z toho máš krásný pocit. Tyhle tři věci do kupy dokázaly, že se ta hra líbí v podstatě skoro každému, kdo si dal helmu na hlavu a spustil ji,“ vysvětluje úspěch titulu Vladimír Hrinčár.
Paradoxní je, že přes dobré ohlasy na prototyp, se nakonec žádné Beat Saber konat nemuselo. Kluci měli dobrý nápad na další mobilní hru a VR šlo na chvíli stranou. Zásadní pro celosvětový úspěch byla účast Jardy Becka, který jinak skládá hudbu k trailerům pro největší světová herní studia jako Blizzard (World of Warcraft, Diablo, Starcraft) nebo EA (FIFA, Battlefield).
Beck tou dobou žil a komponoval v Los Angeles, ale když si vyzkoušel Beat Saber, okamžitě kluky kontaktoval, založili společnost Beat Games a rozjeli to ve velkém. Přestože původní autor Ján Ilavský je také skladatel, nakonec to byl Beck, který složil drtivou většinu základních písniček. Tady považujeme za důležité, že Ján polkl pýchu (zřejmě poučen z legendární scény z Pulp Fiction, kde dostává Bruce Willis lekci o tom, že pýcha píchá) a přenechal hudební doprovod Jardovi.
Dneska už jsou venku tři soundtracky, které dostanete automaticky ke hře. Dokoupit je možné i jednotlivé songy či celé balíčky od Panic! at the Disco nebo hvězdy největší – Imagine Dragons. Zkoušeli jsme hru na vlastní kůži a musíme říci, že „bubnovat“ světelnými meči do megahitů jako Liar nebo Believer, to je prostě úplně jiný pocit, než tyhle songy slyšet v rádiu.
Vtipné je, že Beat Games nešly za Imagine Dragons s prosíkem, jestli by nebylo možné jejich písničky použít, ale sám jejich vydavatel kontaktoval malé české studio, že by bylo super, kdyby spojili síly. Prostě věděli, že tady se rodí něco velkého. Dnes už na rytmických hitech spolupracují i další ohromná jména převážně ze světa hudby elektronické.
„Imagine Dragons a jejich pack je opravdu super, protože vlastně většina lidí, která dneska hraje Beat Saber, jsou tradičně Hardcore Rhythm Base hráči. Takže znají spíš asijskou tvorbu, ale my se chceme otevřít úplně každému a západní hudba, ten rock, pop style, který Imagine Dragons svými deseti písničkami přinesli, mají opravdu celosvětový úspěch. Hlavně jsme velmi rádi, že se nám podařilo takhle relativně složitý kontrakt dát do kupy. Trvalo to strašně dlouho, ale nakonec máme velmi dobrou odezvu a doufám, že budeme pokračovat v takto velkých projektech,“ doplňuje Vladimír Hrinčár.
Pokud se ptáte, proč ve videu není zmínka o neuvěřitelném přestupu, kdy Beat Games koupil Facebook, tak natáčeli jsme ještě před touto mega akvizicí. Každopádně je to skvělá zpráva nejen pro československé hry, ale tech byznys u nás obecně.
AVRAR
Zajímavým a nečekaným bonusem hry je, že u ní mnoho lidí hubne. Více si prohlédněte ve videu, stejně tak jako naše testování subpacu, který zpřístupnil hru i pro neslyšící.
Ano, hudební hra pro neslyšící, i to je VR. Ale možnosti jsou mnohem širší a my jsme zajeli i do AVRARu neboli Asociace Virtuální a Rozšířené reality za jejím prezidentem Martinek Kotkem. Je to jedna z nejpovolanějších osob na otázku: Jaká je budoucnost virtuální reality?
„Určitě vzdělávání, potažmo trénink pomocí inverzních technologií, jaké virtuální a rozšířená realita jsou. Je to absolutní top vzdělávacího potenciálu. Ve virtuální realitě se lidé zkrátka učí rychleji. Dá se výborně měřit, jak postupují, a tím pádem i lépe vyhodnocovat. A samozřejmě je vše výrazně rychlejší,“ říká Kotek.
Používání virtuální reality může ale i ušetřit peníze firmám. „Když trénujete zaměstnance ve virtuální realitě, tak si snadno dopočítáte, jaké náklady vám to ušetří. Pro představu. Když je výroba a normálně zaškolujete nějakého pracovníka na výrobní lince, tak musíte tu výrobní linku zastavit, aby se tam mohl školit. Takto můžete trénovat za provozu, nemusíte dělat žádné pauzy,” dodává.
Dalším velkým využitím do budoucna je e-commerce. Jednoho dne se může stát, že nakupovat půjdete do svého virtuálního obchoďáku, kde všechny věci uvidíte hezky v regálech a za pár kliknutí budete mít celý nákup.
Velké možnosti jsou i ve zdravotnictví. A teď nemyslíme VR trénink chirurgů, kde si mohou vyzkoušet operace, které v případě neúspěchu maximálně zavaří programu, ale ne nebohému pacientovi. Půjde třeba o rehabilitační cvičení po těžkých úrazech. I na tom se pracuje v Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky, kde AVRAR sídlí.
My jsme si ovšem vyzkoušeli relaxační hru, která by nás měla v dnešní uspěchané době vyklidnit. Bylo to skutečně zajímavé, virtuální realita vás ze své podstaty vytrhne z běžného světa a vy se tak můžete soustředit… třeba na správné dýchání (více ve videu).
A proč vyrazili v AVRAR tímto směrem? „Aplikace původně vznikala proto, že pacient s těmito problémy musí dostávat prášky. Sedativa. Prostě drogy. A to člověku moc nepomáhá. Jakmile si začne pomáhat nějakou chemikálií, tak si pomáhá v tu chvíli, ale z dlouhodobého hlediska se vlastně nic nenaučí a spíš se stává závislým na dané látce. Zatímco když člověk se učí dýchat pomocí virtuální reality, tak vlastně výsledek je takový, že už se to naučí tak dobře, že časem brýle ani nepotřebuje,” doplnil Martin Kotek.
Budoucnost VR je nesmírně různorodá, nebýt anomálií v Matrixu jako je třeba právě Beat Saber, jde zatím spíše o průmyslové využití. Zlomem by snad mohl být nový Oculus Rift, který už ke svému provozu nepotřebuje nadupaný počítač, veškeré procesy se počítají přímo v headsetu. A dalším zlomem by samozřejmě mohlo být… porno!
Porno - motor inovací
Pornoprůmysl mnohokrát řídil technologické inovace, ať už to byly VHS kazety, DVD disky nebo rozmach internetu. „Tak jsem celý internet vypálil na DVD, mám jich několik tisíc, chceš těch zbylých 5, co nebylo porno?” byl vtip ze začátku online doby. My jsme pochopitelně neváhali a zajeli si vyzkoušet virtuální erotiku na vlastní… headset.
Ale to se nedá popsat, to se musí vidět, proto více najdete ve videu, dejte nám vědět, jak se vám to líbilo a co byste rádi viděli do budoucna!