Článek
Dva vysocí státní úředníci z resortu dopravy, které premiér Andrej Babiš (ANO) včera vyzval k rezignaci kvůli kauze zakázky na elektronické dálniční známky, se zatím k odchodu z funkcí nechystají.
První náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček i ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica chtějí nejdříve o své dosavadní práci jednat s vicepremiérem a ministrem průmyslu Karlem Havlíčkem. Ten má být v pátek „trvale“ pověřen i funkcí ministra dopravy po odvolaném Vladimíru Kremlíkovi. Proti tomuto postupu se ohradila už koaliční ČSSD. Stejný postoj vyjádřila i KSČM, díky jejímž hlasům získala Babišova vláda důvěru.
Čoček i Hořelica jsou chráněni zákonem o státní službě a politický tlak premiéra mohou ignorovat.
„Zásadní pro mě nyní je seznámit nového pana ministra se stavem celého projektu kolem elektronické dálniční známky,“ uvedl na dotaz Seznam Zpráv Hořelica. Jestli z funkce odejde, neřekl. „Nezlobte se, ale nechci to nyní komentovat a posílat nějaké vzkazy přes média,“ dodal.
Podobně vyhýbavě se ohledně své úřednické kariéry vyjádřil i ministerský náměstek Čoček. „Omlouvám se, v tuto chvíli je mým primárním úkolem seznámit nového pana ministra s celkovou situací,“ reagoval na dotaz.
Premiér Andrej Babiš Hořelicovi s Čočkem přitom připisuje hlavní vinu za průběh soutěže na e-viněty. Kvůli ceně, kterou i experti z oblasti informačních technologií považují za vysoce nadsazenou, má být zrušena a vypsána znovu.
Hrozí ovšem, že se přechod z papírových na elektronické známky nestihne včas. Systém musí být dle zákona spuštěn nejpozději k 1. lednu 2021. V případě, že fungovat nebude, stát přijde za rok o téměř šest miliard korun.