Článek
Redakce Seznam Zpráv vytipovala odvětví, která teď „frčí“. Níže uvádíme jejich výčet se zdůvodněním, proč by jim aktuální situace mohla nahrávat. Zeptali jsme se i samotných firem, co konkrétně pro ně šíření koronaviru znamená.
Jako červená nit se odpověďmi oslovených společností táhne neochota publikovat čísla se zdůvodněním, že situace se mění každý den. Kdo byl velmi sdílný, byli provozovatelé online výukových pomůcek. Pro ně je totiž nastalá situace bombastickou příležitostí, jak se prosadit.
Výrobci ochranných prostředků
Respirátory, roušky a ochranné pomůcky jsou po slovech koronavirus a COVID-19 v posledních dnech a týdnech patrně nejskloňovanějšími výrazy. Jejich výrobci jsou pod velkým tlakem na dodatečné dodávky, výroba se navyšuje o desítky procent.
Například ve společnosti Uvex Safety lednové a únorové tržby meziročně narostly o 265 procent a firma vyrobila meziročně o 166 procent víc kusů ochranných pomůcek. Nejvíc šly podle jednatele firmy Otto Bergmanna na odbyt nejdražší respirátory kategorie FFP3, dále rukavice, dezinfekce a ochrana zraku. „Březnový prodej s respirátory je na nule, jelikož není již co prodávat. Poslední respirátory jsme darovali Okresní nemocnici v Rychnově nad Kněžnou a krizovému štábu města Rychnov nad Kněžnou a dále jednotlivcům se zdravotními problémy,“ uvedl. Dopad do hospodářských výsledků bude ale i negativní. Klesají totiž prodeje jiných produktových skupin kvůli omezení výroby či snížení dodávek z firemní centrály v Německu.
Jiní výrobci se zatím bojí říct, zda a kolik na tom celém vydělají. „Obrat firmy se v meziročním srovnání od začátku roku navýšil. Vzhledem k tomu, že v následujícím období může docházet k výpadkům v dodavatelských řetězcích, a tudíž i ve výrobě, je hodnocení růstu obratu v této chvíli velmi předčasné,“ uvedl Martin Trojan ze společnosti Moldex.
„I přes vysokou autonomii naší výroby začínáme narážet na omezení dodavatelských firem, které znemožňují další skokový nárůst výroby. Bude bohužel zřejmě docházet k výpadkům s bezprostředním vlivem na hospodářské výsledky firmy,“ doplnil.
Online výuka
Uzavření škol je velkou příležitostí, aby se prosadilo vyučování na dálku. Ať už tak, že učitelé budou se svými žáky komunikovat přes různé elektronické platformy, nebo se děti budou učit samy prostřednictvím všemožných výukových online portálů a aplikací. O tyto služby je momentálně velký zájem.
Například na portálu Škola s nadhledem, který je určen pro domácí procvičování žáků, překročil počet uživatelů od začátku března 100 000 žáků, tedy dvojnásobek normálního stavu. „Obrovský zájem také evidujeme o naše interaktivní učebnice Flexibooks,“ uvedl Adam Jelínek, ředitel Nakladatelství Fraus, které teď dává své elektronické materiály k dispozici zdarma.
Skokově vzrostl také zájem učitelů o facebookovou stránku Pedagogické komory, kde najdou tipy do výuky. Návštěvnost se zvýšila na současných 75 tisíc interakcí, což je desetkrát více než obvykle.
Aplikaci Včelka.cz, která je určena hlavně pro děti na prvním stupni ZŠ, od uzavření základních škol desetinásobně narostl počet uživatelů jak z řad učitelů, tak i rodičů. „Aktuálně aplikaci využívá přes 10 000 uživatelů denně a toto číslo stále stoupá,“ konstatuje Michal Hudeček za aplikaci Včelka.cz. Vliv na to má podle něj i fakt, že v době uzavření škol Včelku nabízí školám i rodičům zdarma.
Na webu Matika.in registrují zvýšený zájem již od doby zavření škol v Itálii. „Od té doby nám přibyly desetitisíce registrovaných žáků a statisíce řešených úkolů. Denně v průměru okolo 250 tisíc,“ uvedla koordinátorka webu Markéta Dvořáková.
Super a hypermarkety
Nárůst se týká jak počtu zákazníků, tak i velikosti jejich nákupů. Lidé naskočili na další zásobovací vlnu, ač je vláda vyzývá, aby jídlo doma „nesyslili“.
„Zájem je o trvanlivé potraviny, ale také o chlazené zboží, tedy maso, mléčné výrobky či ovoce a zeleninu nebo pečivo. Co se týká drogistického zboží, v uplynulých dnech vzrostly prodeje mýdel, vyšší zájem je také o dezinfekční prostředek s chlorem,“ konkretizovala obsah nákupních košíků Zuzana Holá, mluvčí Lidlu.
Lidé kromě trvanlivých potravin nakupují i ty čerstvé. Školáci se totiž nestravují v jídelnách, a tak je potřeba jim vařit. „Prodeje jsou porovnatelné s pátkem a víkendovými nákupy, nebo dokonce s objemy potravin, které lidé nakupují před prodlouženými víkendy,“ informoval mluvčí řetězce Albert Jiří Mareček.
„Aktuálně se nárůsty poptávky pohybují v některých kategoriích proměnlivě až v rámci desítek procent,“ sdělil pak Bronislav Matyšek, jednatel společnosti Globus.
Předzásobení se trvanlivými výrobky ale znamená, že tržby za ně nedostanou obchody později, některého zboží totiž budou mít lidé doma dostatek.
Vedle rostoucích nákladů na dodržení hygieny se do kolonky výdajů v bilanci maloobchodních řetězců přidávají i odměny zaměstnancům. „Kvůli zvýšenému objemu práce na prodejnách a dalšímu tlaku při zavřených školách jsme právě schválili pro zaměstnance mimořádné finanční odměny jako poděkování za jejich práci,“ řekl Mareček.
Internetové supermarkety
Zájem o nákup potravin a doplňkového zboží v online supermarketech je rekordní. I proto, že pro lidi v karanténě jde někdy o jediný způsob, jak si obstarat jídlo a nezbytnou drogerii.
Navyšují se kapacity skladů i kurýrů. Mnoho položek je dočasně vyprodaných, časové sloty, ve kterých firmy zboží dovážejí, jsou na několik dní dopředu obsazené. Nejdřív šly na odbyt nejvíc trvanlivé potraviny, rýže, brambory, luštěniny, konzervy. Následně se přidal mléčný sortiment, o víkendu se v supermarketu Rohlik.cz „přes noc“ vyprodala dvoutýdenní zásoba šunky a týdenní zásoba mražené zeleniny.
„Je potřeba nákup objednávat s předstihem více dnů a k objednávání nákupů využívat i brzké ranní či pozdější večerní hodiny, uleví se tak IT systému,“ doporučuje mluvčí e-shopu Rohlik.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová.
Vedle rekordních tržeb jsou ale podle mluvčího obchodu Košík.cz Františka Brože rekordní také výdaje na hygienická a bezpečnostní opatření. „Jde o bezkontaktní měření teploty, frekvenční dezinfekci vozů, osobní dezinfekci pro všechny kurýry, nákupy respirátorů… Jsme předzásobení, ale bude potřebovat dokupovat a ceny jsou vysoké,“ uvedl Brož.
E-commerce
Kromě potravin, lékáren a další prodejen nezbytného zboží jsou ostatní kamenné obchody uzavřené. Online prodej ale funguje dál. Na tom by mohly internetové obchody dost vydělat.
Růst obratu o desítky procent hlásí jak největší internetový obchod Alza.cz, tak i jeho konkurence. U některých položek dokonce o stovky procent - šicí stroje, mrazáky nebo pekárny chleba.
„Krmiva pro psy a kočky se v těchto dnech prodává o 150 procent více, než je touto dobou běžné,“ uvedla také mluvčí online „obchoďáku“ Mall.cz Pavla Hobíková. „V souvislosti s prací z domova zákazníci ve větší míře pořizují příslušenství k notebokům, především redukce, adaptéry, monitory a sluchátka vhodná pro telekonference. Zájem o notebooky roste také, ale ne tak dramaticky jako u příslušenství,“ doplnila mluvčí Mall.cz.
Zásilkové služby a kurýři
Zboží nakoupené na internetu musí někdo rozvézt. Dá se tedy předpokládat, že se tržby zvyšují i kurýrům a přepravním službám. I zde však část provozu omezují s cílem eliminovat šíření viru. Například omezují nebo uzavírají provoz svých dep pro osobní podání a vyzvedávání zásilek.
Zásilkovně vzrostl počet přepravených zásilek v lednu a únoru meziročně o 100 %, podobný nárůst je i za první březnový týden. Firma nejdřív nevěděla, jestli nebude muset kvůli vládním restrikcím zavřít výdejní místa. Nakonec nadále fungují. „Pro mnoho obchodníků, malých a středních podnikatelů je výdej zásilek z internetových obchodů alespoň částečnou kompenzací poklesu tržeb,“ míní šéfka společnosti Packeta, která Zásilkovnu vlastní, Simona Kijonková. V zásilkách se podle ní zvyšuje objem ze segmentu online lékáren, kontaktních čoček, ochranných zdravotnických pomůcek a drogerie, ale také herních konzolí a elektroniky.
„Aktuální dění velmi tvrdě ukázalo retail trhu jeho mezery a zaznamenali jsme obrovský zájem o delivery, od subjektů, pro které je teď rozvoz jedinou cestou udržitelného byznysu,“ říká Jana Hejnicová z dovážkové služby DoDo.
U nich vzrostla poptávka o třetinu. „Měli bychom kapacitu odbavit i více objednávek, ale řada našich partnerů, která nemá tak agilní procesy, jako mají start-upy, již v této době narazila na strop svých expedičních možností,“ dodala Hejnicová.
Rozvážková služba Dáme jídlo podle jejího šéfa Filipa Fingla zaznamenává zvýšený zájem ze strany zákazníků, kteří do této doby rozvoz jídla nevyzkoušeli. Stejně tak se na ně obrací restaurace, které ještě služeb rozvozu nevyužívaly, tam jde o 800procentní nárůst v poptávce. Ozývají se ale také jednotlivci a skupiny, jež nabízejí volné kapacity k rozvozu.
Česká pošta zatím neví, zda z koronavirové krize vyjde jako poražený, nebo vítěz. Už teď ale očekává, že hospodářské dopady budou velmi výrazné. „Budeme je schopni plně vyčíslit až po skončení současného stavu,“ uvedl mluvčí České pošty Ivo Vysoudil.
Lékárny
Vedle nedostatkových roušek a dezinfekčních gelů je v lékárnách velká poptávka po lécích na nachlazení a chřipku, doplňcích stravy na posílení imunity a zdravotních prostředích. „U těchto kategorií se několikanásobně navýšily tržby jak v kamenných lékárnách, tak na e-shopu, kde jsme zaznamenali nárůst tržeb o 30 až 800 procent v závislosti na kategorii,“ informovala Alžběta Piškulová, mluvčí lékárenského řetězce Benu.
Poté, co se objevily zprávy, že pro výrobu sterilizačních roztoků se dá použít peroxid vodíku, je zájem i o něj.
„Upřímně, jsou tržby v tuto chvíli absolutně druhořadé, ale jestliže už se k tomu musím vyjadřovat, pak několik posledních dní odpovídají vánočním obratům,“ konstatoval Michal Petrov, mluvčí lékáren Dr. Max.
Koronavirus se v ekonomických výsledcích projeví nejen zvýšením tržeb, ale i nákladů kvůli zajištění bezpečnosti personálu i přizpůsobování provozu mimořádným podmínkám. „Začíná to u nadstandardních předplateb dodavatelům respirátorů a roušek a končí třeba u výdajů za ochranné plexibariéry, které jsme začali montovat dnes nad tárami. Celkem jich má být zhruba devět stovek,“ doplnil Petrov.
Operátoři
Mnoho lidí pracuje z domova a s ostatními lidmi komunikuje na dálku. To se odráží v byznysu mobilních a datových operátorů. Více se volá, „esemeskuje“ i využívají data. Někteří operátoři nabídli neomezená data dočasně zdarma.
„Hlasový provoz se v uplynulém týdnu zvýšil až o 25 % v porovnání s běžným týdnem, situace se však mění. Včerejší (pondělní – pozn. red.) hlasový provoz byl až trojnásobný. Objem přenesených dat byl zhruba o 20 % větší než o týden dříve. Evidujeme také větší zájem o aktivaci TV balíčků a změnu TV tarifů,“ uvedla za T-Mobile Kateřina Mikesková.
„Ve společnosti Vodafone je největší zájem o datové služby. Lidé řeší především kvalitní připojení z domova,“ uvedla mluvčí firmy Kateřina Šantorová.
Zábava
Češi mají zůstávat doma, proto rostou tržby těm, kdo nabízejí nějaký druh domácí zábavy. Třeba ve Slevomatu se kromě vitaminových potravinových doplňků daří i pochutinám, alkoholu a kvalitním vínům. „Nejvíce nás asi překvapila poptávka po erotických pomůckách a kondomech. Proti předešlému období vzrostly tyto kategorie o 25 procent,“ uvedl za Slevomat Tomáš Holý.
Roste také poptávka po předplacených televizních službách. „Nabízíme našim uživatelům možnost sledovat nové díly dříve než v TV i u dalších oblíbených seriálů či pořadů TV Nova, což je důvodem zvyšujícího se zájmu o předplatné,“ informovala Markéta Behinová z TV Nova.
Nakupují se herní konzole Xbox, PlayStation a také společenské hry. A překvapivě také sportovní vybavení. „Posilovací tyče, činky a závaží si pořídilo o 1000 procent lidí více než touto dobou loni,“ uvedla mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.
Pumpaři
Mnoho lidí, když už někam musí, omezuje používání hromadné dopravy a jezdí radši autem. Spotřeba pohonných hmot by se tak mohla zvýšit. Zároveň se dá čekat, že se čerpacím stanicím zvýší i prodej doplňkového sortimentu. Když mám hlad a chci se vyhnout davu, jdu si radši koupit něco k zakousnutí na benzinku než do supermarketu. Také lidé v regionech, kteří si potřebují koupit kapesníky nebo léky na horečku, to často mají blíž na pumpu než do lékárny nebo drogerie.
I pumpaři ale museli během posledních dní řešit nepříjemné situace. Jednak nedostatek ochranných pomůcek pro obsluhu svých čerpaček. A také usměrňují zákazníky tak, aby si z jejich prostor nedělali improvizované kavárny a uvnitř strávili jen nutné minimum času. Doporučují používat mobilní aplikace na platbu za pohonné hmoty i myčku, přestávají prodávat čerstvé potraviny a vařit kávu.
Hlídání dětí
Zájem o služby hlídání dětí se po uzavření škol a někde i mateřských školek několikanásobně zvedl. Například návštěvnost portálu Hlídačky.cz se zvýšila čtyřikrát, a ocitla se tak na historickém maximum.
„Volají nám hodně firmy, které se situaci snaží řešit dětskými koutky. Od toho odrazujeme – přece jen je to školka v malém, s často horším hygienickým zázemím. Snažíme se jim doporučovat home office a individuální hlídání,“ uvedl zakladatel služby Hlídačky.cz Petr Šigut. Zájem je podle něj o jakékoliv hlídání, které lidem vykryje pracovní povinnosti.