Článek
Zatímco při čtvrteční cestě na jih byla největším problémem průjezdná zúžení na české dálnici D1, sobotní návrat byl co do plynulosti horší. Samozřejmě i proto, že šlo o exponovanější část týdne, kdy zpravidla probíhá výměna turnusů a na silnicích je více aut.
První kolona reportéra zastihla už na mýtnici Záhřeb-Lučko. „Strávil jsem tam více než hodinu a půl. Stálo se hlavně u bran, kde lidé platí hotově či kartou,“ popisuje Jaroslav Gavenda s tím, že v pruzích, kde se odbavuje prostřednictvím tzv. ENC mýtných krabiček, byl provoz výrazně rychlejší.
Velké množství aut na silnici způsobilo obdobnou situaci i na chorvatsko-slovinské hranici, kde se vjíždí do schengenského prostoru, a tudíž pohraničníci kontrolují doklady. „Dohromady jsem tak v sobotu v kolonách strávil dvě až tři hodiny,“ dodal Gavenda.
Vzhledem k tomu, že nejvíce Čechů jezdí do Chorvatska tradičně až začátkem července, se dá očekávat, že i v hlavní sezoně bude nutné s kolonami u kontrol počítat.
A jak porovnává samotné trasy? Hlavní rozdíl vidí v tom, že ačkoli dálnice nevede na česko-rakouské hranice ani na jihu Čech, ani na jihu Moravy, autostráda přes Vídeň je přeci jen úplnější, a tudíž cesta svižnější. Proti cestě přes Linec hovoří také fakt, že jsou tam dva zpoplatněné tunely, za které musí řidiči zaplatit dohromady 15 eur, tedy v přepočtu téměř 400 korun.