Hlavní obsah

Vicepremiér pod palbou kvůli výprodeji vagonů. Vadí vazby šéfa státní firmy

Foto: Profimedia.cz

„Společnost ČD Cargo v roce 2018 evidentně nevýhodně prodala 500 vagonů za 50 milionů Kč slovenské společnosti SMK, kterou vlastní kontroverzní osoba jménem Ivan Petríček,“ pronesl ve Sněmovně poslanec Pirátů Ondřej Polanský. (Ilustrační snímek)

Kontroverzní zakázka ČD Cargo na prodej, modernizaci, pronájem a zpětný odkup nákladních vagonů vadí opozici ve Sněmovně. Podle zjištění Seznam Zpráv chtějí tento obchod nechat překontrolovat poslanci Pirátů a hnutí STAN.

Článek

Nákladní kolejový dopravce ČD Cargo čelí kritice za výprodej svých vagonů na Slovensko. Státní kolejový dopravce ČD Cargo prodal 500 nákladních vagonů slovenské firmě SMK slovenského podnikatele Ivana Petríčka. Příštích deset až patnáct let si bude státní podnik vagony pronajímat, následně je má koupit zpět. Případ již prověřuje Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ).

Poslancům Pirátů a hnutí STAN se konstrukce celé transakce nezdá, obrátili se tudíž v rámci čtvrtečních interpelací na ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO), pod jehož resort spadají České dráhy - ty jsou mateřskou společností ČD Cargo. Kauzu Seznam Zprávy otevřely v březnu.

„Společnost ČD Cargo v roce 2018 evidentně nevýhodně prodala 500 vagonů za 50 milionů Kč slovenské společnosti SMK, kterou vlastní kontroverzní osoba jménem Ivan Petríček. Tato společnost obratem pronajala tyto vagony zpět ČD Cargo na 15 let za více jak 900 milionů korun. S tím, že nakonec je může odkoupit zpět za další stovky milionů,“ kritizuje pirátský poslanec Ondřej Polanský resort Ministerstva dopravy.

500 vagonů českého dopravce získala v červnu 2018 firma SMK finančníka Ivana Petríčka. Ten je na Slovensku kromě svého vlivu a dosahu na politické špičky proslulý i tím, že pro své podnikání využívá zahraničních offshorových struktur v daňových rájích.

Jeho významným obchodním partnerem je vagonářský magnát s kontakty do vysokých politických pater na Slovensku, Česku i Rusku Alexej Beljajev. Jeho vazby Seznam Zprávy zmapovaly nedávno.

Staří známí?

Právě pro něho podle nedávného zjištění Seznam Zpráv pracoval současný šéf českého nákladního dopravce Ivan Bednárik. Když v listopadu 2014 nastupoval do vedení dceřiné firmy Českých drah, měl za sebou několikaleté působení v představenstvu společnosti Express Group. Čtyři roky byl jeho kolegou ve vedení Beljajev, jehož skupina Optifin Invest v roce 2014 firmu získala od rakouských přepravců.

„Je zřejmé, že člen představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik je úzce spjat s Ivanem Petríčkem, a to buďto skrze společný majetek společnosti SMK a ČD Cargo, anebo skrze další kontroverzní osobu v podobě Alexeje Beljajeva,“ pronesl během interpelace ve Sněmovně pirátský poslanec Polanský. Požádal, aby ČD Cargo zveřejnilo smlouvy s firmou SMK, které ve veřejném registru smluv nelze dohledat.

Naproti tomu Ministerstvo dopravy, ČD Cargo i České dráhy trvají na tom, že se ničeho špatného nedopustily. Odmítají střet zájmů šéfa nákladního dopravce, vedení drah kontrakt s firmou SMK podrobilo několika auditům. Ministr Havlíček považuje obchod s firmou SMK za nejlevnější možnou variantu.

V odpovědi na interpelaci vicepremiér uvedl, že považuje celý spor za obchodní válku konkurenčních skupin - na jedné straně té kolem Petríčka a Beljajeva, na druhé společnosti Rail Invest bratrů Petera a Rudolfa Šuškových, kteří s ČD Cargo dlouhodobě spolupracovali.

„Vyšetřuje to policie, což je v pořádku, musí dojít k nějakému závěru. Dostal jsem analýzu, ve které je zdokladováno, že vozy potřebujeme, že to je ekonomicky výhodné a že právně je vše v pořádku. Pokud je nějaká další pochybnost, nechť to řeší policie,“ dodal ministr Havlíček.

Pochybní manažeři

Během čtvrtečních interpelací se na ministra dopravy obrátila i poslankyně a členka podvýboru pro dopravu Věra Kovářová (STAN). Vicepremiéra Havlíčka požádala o zveřejnění ekonomického auditu a zveřejnění detailů technického řešení modernizace nákladních vagonů.

„Zveřejnění informací k této kauze mě nadzdvihlo, a proto jsem se dnes rozhodla toto téma interpelovat. Nelze strpět, aby stát rezignoval na péči řádného hospodáře, ignoroval platné právní předpisy a takto obrovské zakázky nesoutěžil v režimu zákona o veřejných zakázkách,“ řekla Seznam Zprávám poslankyně Kovářová.

Ta vedení ČD Cargo nevěří. Například z důvodu, že do loňského března byl členem dozorčí rady státního dopravce Jiří Švachula, někdejší místostarosta Brna-střed za ANO obžalovaný v kauze veřejných zakázek známé jako případ Stoka.

„Jestli v orgánech ČD Cargo sedělo či stále sedí více podobných lidí, jako je pan Švachula dosazený hnutím ANO, který je podezřelý právě z ovlivňování veřejných zakázek, můžeme očekávat více podobných kauz,“ dodala Kovářová.

Související témata:

Doporučované