Hlavní obsah

Víceleté gymnázium, nebo základní škola? Kde naučí vaše dítě víc a nebude se trápit? 

Duel o víceletých gymnáziích. Debatovali Jiří Růžička, ředitel Gymnázia Jana Keplera, a Bohumil Kettner, ředitel Fakultní základní školy PF UK.

V Duelu Seznamu diskutovali ředitel Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička a ředitel Fakultní základní školy PF UK Bohumil Kettner. Víceleté gymnázium, nebo základní škola? Otázka, kterou řeší řada rodičů. Poslední průzkum Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy jim asi v rozhodování úplně nepomůže. Ukázal totiž, že děti na základních školách mohou umět matematiku nebo cizí jazyky stejně dobře jako jejich vrstevníci z víceletých gymnázií. Co to svědčí o kvalitě škol? A rozhoduje u přijímacích zkoušek spíše talent, nebo ambice rodičů a dobrá příprava?

Článek

Průzkum Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy trval čtyři roky a zúčastnilo se ho více než 6000 tisíc žáků.

„Ty rozdíly mezi školními kolektivy vznikají ještě předtím, než děti přejdou na gymnázia,“ řekl autor průzkumu David Greger.

Rozvoj žáka podle něj ani tolik nezáleží na tom, zda je na víceletém gymnáziu, nebo základní škole, ale spíš na tom, jestli jde o školu prestižní, soukromou či výběrovou.

Průzkum potvrdil, že na víceletá gymnázia chodí hlavně děti rodičů, kteří mají lepší sociální postavení a svým dětem se víc věnují. Žáci na gymnáziích mají podle autorů průzkumu výrazně lepší výsledky. Důvodem je zejména to, že je pozitivně ovlivňuje kolektiv nadaných vrstevníků a rodiče je doma lépe motivují. Zhruba 68 procent žáků gymnázií tvoří podle průzkumu děti ze sociálně dobře zajištěných rodin, zatímco na základních školách je takových žáků 28 procent.

Když se od těchto faktorů odhlédne, není v průměru mezi gymnázii a základními školami rozdíl v tom, jak kvalitně učí matematiku a jazyky, řekl Greger. Lépe jsou na tom gymnázia ve čtenářské gramotnosti, důvod ale nedokázali autoři průzkumu vysvětlit.

To, že na základních školách zůstává výrazná část dětí s excelentními výsledky, uvedla v minulosti opakovaně i Česká školní inspekce. Podle ní se na víceletá gymnázia dostávají i děti, které na ně se svými výsledky nepatří.

Novou strategii vzdělávaní chce i centrum EDUin. To po novém ministrovi školství požaduje hodnocení výsledků a proměnu druhého stupně základních škol, kterým konkurují gymnázia a prý ustrnuly ve formě výuky. Ministr v demisi Robert Plaga pro Seznam Zprávy řekl, že o smyslu víceletých gymnázií se musí vést širší debata.

„Role víceletých gymnázií ve vzdělávacím systému je otázkou širší debaty. Slyšel jsem samozřejmě řadu argumentů pro i řadu argumentů proti. Pokud se chceme bavit o nějaké trvalejší změně vzdělávací soustavy i v oblasti víceletých gymnázií, jde o téma, které by mělo mít celospolečenskou shodu, protože o roli víceletých gymnázií se tady bavíme patnáct dvacet let,” uvedl Plaga.

Doporučované