Článek
Zní to dobře. Zákazník ušetří, lázně dostanou peníze a český rozpočet nezchudne. Podle zjištění Seznam Zpráv má však program COVID-Lázně zásadní trhliny.
Oficiálně byl spuštěn 1. července. Voucher na slevu 4 000 korun na pobyt, který je alespoň na šest nocí a zahrnuje minimálně pět procedur, si lidé mohou stáhnout na portálu Kudyznudy.cz nebo si ho mohou vygenerovat přímo v lázeňských zařízeních.
Poukaz na pobyt s platností do konce letošního roku mohou využít lidé starší 18 let s trvalým pobytem v ČR, kteří jsou účastníky veřejného zdravotního pojištění. Vláda na program vyčlenila miliardu korun, za kterou bude moci být vydáno maximálně 250 000 poukazů. Počet vygenerovaných voucherů už přesáhl sto tisíc.
Chybějící notifikace
Jenže právě maximální počet vydaných poukazů je jedním ze zásadních hledisek, které Ministerstvo pro místní rozvoj, jež má program na starost, před spuštěním nedořešilo. COVID-Lázně totiž dosud nezískal notifikaci Evropské komise. Zatím nebyl dohodnutý žádný finanční strop, který by konkrétní žadatel, tedy provozovatel lázní, mohl z programu čerpat.
Podle Ministerstva pro místní rozvoj se o přiznání notifikace stále jedná. „Rozhodnutí Evropské komise bychom měli obdržet snad v horizontu týdne. Na EK intenzivně tlačíme,“ sdělilo ministerstvo Seznam Zprávám.
V současnosti je to tak, že na jedny lázně – jednomu podnikateli – které se k programu přihlásily, nesmí být poskytnuta podpora vyšší než 200 tisíc eur. Zatím mohou uspokojit zhruba 1250 klientů s vouchery. „Stáli jsme před otázkou: Má smysl čekat na to, až se dořeší a vyjedná prolomení hranice podpory, anebo je lepší to celé spustit?“ říká prezident Svazu léčebných lázní Eduard Bláha.
„Shodli jsme se na tom, že je lepší to pustit, protože už základní limit nám přišel dostatečně veliký,“ dodal. Jenže to vypadá, že dostatečně velký nebyl – mnohé lázně už přijímání poukazů zastavily. „Ne proto, že by měly plnou kapacitu, jen jim jednoduše došly vouchery,“ tvrdí Bláha.
Samotný program přijímají některé české lázně přinejmenším s rozpaky. „Vedení některých lázní tento projekt logicky vítá, ale nižší management, zdravotní úsek, rezervační a jiná oddělení jsou jím absolutně šokovaní. Především kvůli jeho nefunkčnosti a administrativní a účetní zátěži,“ řekla Seznam Zprávám Vilma Příbramská z portálu Lázně Travel.
„Voucher, který je generován přes MMR a konečný uživatel je klient, tedy příjemce podpory je zákazník, nevnímám jako podporu lázeňství,“ potvrdil Seznam Zprávám ředitel bechyňských lázní Miroslav Kožnar. „Vyšší administrativa, nevyjasněné otázky čerpání podpory státu s ohledem na de minimis (podpora malého rozsahu pro malé a střední firmy, pozn. red.), i když podporu, jak jsem řekl, dostává klient. Například také marketingové škody při vytváření cenové politiky v dané době,“ vypočítává negativní stránky programu Kožnar.
„De facto to pro nás znamená více práce za méně peněz. Klientů možná přibude, ale budou mít vyšší požadavky na péči, protože vnímají sami sebe jako spasitele. Kromě jiného není do dneška stanoven exaktní rámec s ohledem na jednání s EK,“ upozorňuje.
Postup je snadný, hlásí MMR
Ministerstvo naopak popisuje proces jako velmi jednoduchý. „Zákazník si před rezervací ověří na portálu Kudyznudy.cz nebo přímo u poskytovatele, že je jeho zařízení součástí programu COVID-Lázně. Na internetových stránkách Kudyznudy.cz získá zákazník voucher na slevu na pobyt. Ten předloží při závazné rezervaci lázeňského pobytu. Může požádat i lázeňské zařízení či cestovní kancelář/agenturu, aby mu s vygenerováním voucheru pomohly,“ napsal Seznam Zprávám Vilém Frček z odboru komunikace MMR.
„Lázeňské zařízení ověří, zda je voucher platný a zda již nebyl rezervovaný jinde. Následně tento kupon rezervuje pro využití ve svém lázeňském zařízení. Zaměstnanec lázní při placení ověří, zda jsou splněny podmínky udělení slevy 4 000 Kč. Kódy voucherů a položky slevy musí být uvedeny na vystaveném daňovém dokladu. Zákazníkovi bude částka 4 000 Kč odečtena z platby s ukončením pobytu,“ vysvětluje Frček.
Dotaz Seznam Zpráv, jak bude stát následně proplácet už vystavené vouchery českým lázním, nechalo ministerstvo bez odpovědi.
Vábnička pro českou klientelu
Některé podniky ale program jednoznačně vítají. Například karlovarský Interhotel Central doufá, že státní podpora přiláká do jeho lázní českou klientelu. Obvykle totiž v sezoně mají až 90 procent ruských klientů. „Kapacitu zatím nemáme plně využitou, na srpen a září máme stále hodně volných termínů,“ řekla Seznam Zprávám manažerka prodeje Centralu Yekaterina Karlova. „Poptávka je ale nižší, jsme rádi, když za den akceptujeme jeden, maximálně čtyři poukazy,“ dodala.
Problémy spojené s programem ovšem manažerka vnímá. „Rezervace se státním poukazem nám chodí z portálu Spa.cz. Jim logicky musíme z celkové částky platit provizi 15 procent za zprostředkování, což pro nás není moc výhodné, protože cenu pro české klienty jsme museli výrazně snížit. Pokryjeme maximálně náklady na ubytování a jídlo,“ tvrdí Karlova.
Ačkoliv karlovarský Central doufá, že v letošní sezoně přijedou návštěvníci z Česka, nepočítá s tím, že by dokázali nahradit klienty z ciziny. „Rusové přijíždí vždy na sedm a více nocí, kupují si plnou penzi a procedury navíc. Ve výsledku utratí asi tisíc eur za týden na osobu. Pro české zákazníky se cena pobytu pohybuje téměř o polovinu níže,“ vysvětluje manažerka.
Dopad na cestovní kanceláře
Převážná většina lázní navíc již poukazy na pobyty, které klienti uplatňují přes cestovní kanceláře a zprostředkovatele, nepřijímají. „Cestovní kanceláře si běžně za zprostředkování berou 10–15 procent. Proč bych ještě měl doplácet na službu, kde mám převis poptávky nad nabídkou,“ říká ředitel Lázní Bechyně Miroslav Kožnar.
Cestovní kancelář Lázně Travel, která se na zprostředkování lázeňských pobytů specializuje, se obrátila otevřeným dopisem na ministryni pro místní rozvoj Kláru Dostálovou. Stěžuje si v něm zejména na nevyjasněné podmínky mezi lázněmi a cestovními kancelářemi. Ministryně šéfovi platformy Liboru Stočesovi na dopis zatím nijak nereagovala.
„Podíl klientů přes cestovní kanceláře je mezi samoplátci minimálně třicet procent. To je při vygenerování 100 tisíc voucherů nejméně 30 tisíc klientů. Takže všichni ti, kteří jedou přes cestovní kancelář, se ke slevě dostali buď s velkými obtížemi, anebo vůbec,“ vysvětluje Seznam Zprávám Vilma Příbramská. „Považujeme to směrem ke klientům za zcela diskriminační. Tento nedotažený projekt byl absolutním poškozením všech obchodních a funkčních mechanismů, které do té doby mezi lázněmi a CK existovaly,“ dodává.
Také cestovní agentura Invia neeviduje od spuštění podpůrného programu jediného klienta s pobytem v lázních, který by voucher využil. „Ve většině případů na webových stránkách lázní najdeme poznámku: nelze využít pro klienty CK,“ potvrdila Seznam Zprávám tisková mluvčí Andrea Řezníčková.
Některé cestovní kanceláře proto zvažují proti rozhodnutí MMR a špatně nastaveným podmínkám pro jejich klienty společný postup.
Technické problémy
Ministerstvo pro místní rozvoj ale trvá na tom, že nastavení programu je v pořádku. Vilém Frček z odboru komunikace MMR argumentuje, že úřad program neustále konzultuje se Svazem léčebných lázní ČR. „Vzhledem k tomu, že již v prvních dnech spuštění se ukázal obrovský zájem veřejnosti, mohlo se stát, že v některých žádaných lázních bylo jejich rezervační oddělení přetíženo,“ říká.
Technické problémy spojené s přehlceným rezervačním systémem potvrdil také Svaz léčebných lázní ČR. „Operátoři v lázních jsou zahlceni telefonickými, e-mailovými, písemnými i osobními poptávkami, které nestíhají odbavovat. Pokud bychom mohli jít v čase zpět, chtěli bychom, aby některé věci byly nastaveny jinak,“ řekla Seznam Zprávám tajemnice svazu Alice Müllerová.