Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Radní z Kraje Vysočina rozhodují o největší zakázce v historii regionu. Vybírají autobusové dopravce, kteří získají desetiletý kontrakt na provoz veřejné linkové dopravy. Jedná se o byznys za zhruba osm miliard korun.
Favoritem je společnost ICOM transport, jedna z největších v Česku, se kterou se kraj umí dohodnout a přistoupit i na podmínky, k nimž se konkurence nedostane.
Stalo se tak na podzim 2019, kdy Kraj Vysočina vypsal veřejnou zakázku bez uveřejnění na provoz veřejné linkové autobusové dopravy, která končí na konci tohoto roku. Radní schválili a tehdejší hejtman za ČSSD Jiří Běhounek podepsal s osmnácti firmami na tuto službu zdánlivě stejné smlouvy.
Zdánlivě proto, že čtyři dopravci patřící společnosti ICOM transport mají ve smlouvě o celkem 26 stranách jednu větu, jak upozornil server obcasnik.eu, navíc.
Je na straně 10, zní nenápadně, ale pro ICOM má hodnotu několika milionů korun.
Věta - „Níže uvedený vzorec se použije od 1. 1. 2020“ - znamená, že zatímco ostatním dopravcům byla cena za ujetý kilometr valorizována (indexována) až počátkem letošního roku 2021, pro ICOM se navýšila už v roce 2020. Cena, kterou za své služby nabídla společnost ICOM v tendru, tak na rozdíl od konkurentů platila de facto jen dva měsíce od podpisu smlouvy.
Bývalý i současný hejtman přístup k firmě ICOM obhajují s tím, že je v mezích zákona.
Zástupci protikorupčních organizací však nesouhlasí. Vedoucí právní poradny z Transparency International Pavel Jiříček po prostudování smluv považuje jednání kraje za netransparentní a pochybné. „Je v rozporu se základními zásadami, které byl měl zadavatel vůči dodavatelům dodržovat,“ řekl Seznam Zprávám.
Ředitel Nadačního fondu proti korupci Karel Škácha jde pak ještě dál. „Ukazuje to na jednoznačné zvýhodnění jednoho uchazeče, čímž zadavatel porušil ustanovení § 11 zákona, podle kterého žádný z uchazečů nesmí být v obchodní veřejné soutěži zvýhodněn proti ostatním účastníkům soutěže,“ nesouhlasí se závěry vysočinských politiků.
Na to, kolik společnosti ICOM brzká valorizace ceny služeb přinesla, jsou různé propočty.
Podle konkurenčních dopravců to mohlo být kolem deseti milionů korun. Odborník na dopravu, kterého Seznam Zprávy požádaly o výpočet dle valorizačního vzorečku uvedeného ve smlouvě, dospěl k nižší částce - podle něj šlo o bezmála 4 miliony korun.
Výpočty jsou rámcové, protože přesná čísla nejsou veřejně známá. Že se jednalo o řády milionů, však potvrdil redakci i někdejší radní a současný zastupitel za ČSSD, předseda výboru pro rozvoj strategických projektů Martin Hyský.
„Ale kraj na tom vydělal, protože ICOM na oplátku snížil nabídkovou cenu za kilometr,“ dodal pro Seznam Zprávy. Jak se kraji zvýhodnění ICOMu vyplatilo, však také přesně neuvedl - s odvoláním na obchodní tajemství a také na to, že se veřejná zakázka vedla v režimu bez uveřejnění.
ICOM transport zaslal k věci pouze stručné vyjádření. „Byl to náš požadavek (dřívější valorizace, pozn. red.) a výsledek je o nabídnutých službách a ekonomice provozu. O jednáních ostatních dopravních společností nemáme informace,“ napsala Seznam Zprávám jednatelka Kateřina Kratochvílová. Na dodatečné dotazy už odpovídat nechtěla.
Seznam Zprávy hovořily se třemi dopravci, kteří se tehdejšího výběrového řízení účastnili.
Majitelé nechtěli zveřejnit svá jména, protože se obávají, že by kritika kraje mohla ublížit jejich účasti v nyní probíhajícím tendru na desetiletý provoz linkové dopravy. Shodně uvedli, že žádný z nich nevěděl, že smlouvy ICOMu mají zmíněnou větu o dřívější valorizaci navíc. Říkají, že jim krajští úředníci možnost dřívější valorizace nenabídli, a podivují se nad tím, že by se tímto způsobem snižovala nabídková cena.
„Naše společnost by takový benefit určitě využila, kdybychom tu možnost měli, ale my jsme o tom vůbec nevěděli,“ řekl redakci majitel jedné z dopravních společností a dodává, že v oboru pracuje desetiletí, smlouvy uzavírá i s jinými kraji, ale s tímto se setkal poprvé.
„Všichni dopravci jsme byli ve stejném čase a ve stejné pozici. Zatímco my jsme nesli riziko růstu nákladů v roce 2020, které jsme museli nějak odhadnout a zakomponovat do ceny, ICOM ho nenesl,“ stěžuje si další dopravce.
O společnosti ICOM
Společnost ICOM transport byla založena v roce 1995 a provozuje autobusovou a kamionovou dopravu, prodává zájezdy a vlastní čerpací stanice. Vlastní 800 autobusů a 300 nákladních vozidel. Řidiči ICOMu ujedou v průměru 70 milionů kilometrů a přepraví 28 milionů lidí. Průměrný obrat společnosti se pohybuje kolem 4 miliard korun. Společnost vlastní rodina Kratochvílových.
Zdroj: ICOM transport
O tom, že ve smlouvách kraje se společností ICOM zmíněná věta existuje, neměli tušení ani někdejší radní, které Seznam Zprávy oslovily.
„Já to vůbec nevím,“ odpověděl redakci bývalý náměstek hejtmana za hnutí ANO Pavel Franěk. „Smlouvy zpracovává odbor dopravy, takže tam se ptejte,“ dodal.
Stejně reagoval i bývalý náměstek hejtmana za koalici Starostové pro Vysočinu Pavel Pacal. „Nám jako členům rady je něco předloženo s nějakým zdůvodněním a prochází to právní kuratelou odboru dopravy. Do takových podrobností, abychom rozpitvávali jednotlivé odstavce smluv, my politici nejdeme,“ popisuje obvyklý postup schvalování Pavel Pacal.
Naopak bývalý hejtman Jiří Běhounek z ČSSD o extra větě ve smlouvách s ICOMem věděl. „ICOM nám předložil vysoký základ, který nás vedl k rozhodnutí indexovat (valorizovat) tak, jak plyne ze smlouvy. Postup byl podle mě zcela v souladu se zákonnými podmínkami,“ uvedl Jiří Běhounek v odpovědi zaslané prostřednictvím SMS zprávy. Mimochodem - společnosti ICOM v letech 2017, 2018 a 2019 udělil prestižní Ceny hejtmana Kraje Vysočina za společenskou zodpovědnost.
Stejné vysvětlení nabízí i současný hejtman za ODS Vítězslav Schrek. Ač v době uzavření smlouvy na radnici nepůsobil, postup Kraje Vysočina považuje v mezích zákona. „Nechal jsem si v rámci úřadu opakovaně veškeré proběhnuvší procesy vysvětlit a právně ověřit a jsem přesvědčen, že řízení na dopravce proběhlo zcela v souladu s platnou legislativou,“ řekl Seznam Zprávám.
Společnost ICOM je častým sponzorem politických uskupení a její majitel Zdeněk Kratochvíl poslal v letech 2014, 2015 a 2016 každý rok milion korun na konto Institutu Václava Klause.
Bývalý prezident majiteli ICOMu udělil v roce 2008 milost, když byl Zdeněk Kratochvíl obžalován ze zneužití informací v obchodním styku, zpronevěry, podvodu, porušování povinností při správě cizího majetku a padělání dokladů v případě obchodů s bezcennými akciemi firem z Bahamských ostrovů. Důvod milosti byl humanitární - podle rozhodnutí prezidenta nebyl obžalovaný podnikatel, dodnes stále generální ředitel společnosti, kvůli duševní poruše schopen chápat soudní řízení.
ICOM financuje politické strany i nadále. V říjnu 2019 poslal na transparentní účet ODS 50 tisíc korun a v dalších dvou letech dalších celkem čtvrt milionu korun. V roce 2020 získali od firmy 50 tisíc také Starostové a nezávislí a hnutí Trikolóra.
Politici ODS i STAN odmítají, že by dar od společnosti ICOM transport souvisel se zmiňovanou nebo právě probíhající zakázkou. „To, že dal ODS dar, je naprosto standardní a transparentní věc. Já v tom souvislost nevidím,“ řekl Seznam Zprávám hejtman Vítězslav Schrek za ODS.
„Spojitost je nulová a ta částka padesát tisíc není ani nijak závratná,“ domnívá se krajský zastupitel za hnutí Starostové pro Vysočinu a starosta Třebíče Pavel Pacal.