Článek
Akce, jejíž součástí byla modlitba a vyvěšení „vlajky s nebinární Madonou“ na balustrádu sloupu, podle policie neměla povolení. Umělkyně Darina Alster chtěla happeningem upozornit na útlak, kterému čelí LGBTQ (lesby, gayové, bisexuálové, transgender a queer osoby) a ekologičtí aktivisté.
Vlajka byla složena z tváří LGBTQ a ekologických aktivistů, které jejich protesty stály život. Nedávno obnovený Mariánský sloup aktivisté vybrali proto, že směr české katolické církve pod vedením kardinála Dominika Duky se podle Alster začíná blížit polskému proudu.
Madona je podle umělkyně v křesťanské tradici ochránkyní utlačovaných. „Tvář nebinární Madony je tváří ochránkyň a ochránců lesů a pralesů, kteří při jejich obraně zemřeli,“ řekla. Stejně tak podle ní vyvěšená vlajka reprezentovala aktivistky a aktivisty, kteří bojují za práva žen a LGBTQ.
Vyvěšení vlajky na sloup se nelíbilo strážníkům městské policie, kteří na místo přijeli. I když umělkyně argumentovala tím, že jde o modlitbu a tedy náboženskou akci, které není nutné nahlašovat, strážníci ji vyzvali, aby ze sloupu vlajku sundala. Strážníci také Alster upozornili, že plátky růží, kterými poházela balustrádu sloupu, mohou být brány jako znečištění.
Podle mluvčí městské policie Ireny Seifertové strážníci nepřijeli na ohlášení, ale pouze jeli kolem. „Hlídka strážníků si na Staroměstském náměstí všimla většího množství lidí postávajících u mariánského sloupu. Z tohoto důvodu situaci prověřila. Podle ženy, která se strážníkům přihlásila, bylo zjištěno, ze se jedná o náboženské setkání. Strážníci dotyčnou ženu pouze vyzvali, aby odstranila z ochozu sloupu vlajku, na což neměla žádné povolení. Žena tak učinila,“ komentovala případ mluvčí.
Replika sloupu se po letech diskusí na náměstí vrátila v červnu letošního roku, vytvořil ji sochař Petr Váňa a jeho spolupracovníci pro Společnost pro obnovu mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze. Obnova památky stále vyvolává spory. Zastánci považují dílo za symbol a vzpomínku na obránce Prahy za třicetileté války a významné barokní umělecké dílo. Podle odpůrců jde o symbol habsburské nadvlády a netolerantní rekatolizace země. Původní sloup zbořil v roce 1918 dav.