Článek
Skupina COOP po roce od spuštění e-shopu začíná rozvážet lidem domů potraviny, drogerii a další sortiment běžně dostupný v kamenných prodejnách. Službu spustila zhruba pro 150 obcí v rámci svého spotřebního družstva v Mikulově, kde má obchody v 86 obcích.
Momentálně zaváží ve spolupráci s operátorem DoDo především do vesnic a menším měst na Břeclavsku, Mikulovsku, Vyškovsku a v regionu Brno-venkov. Za dopravu si účtuje 99 korun. První nákup a také objednávky nad 1 500 korun jsou zdarma.
COOP v posledních letech investuje do digitalizace a snaží se udržet krok s konkurencí, která proniká hlouběji do regionů. Online supermarket s rozvozem nabízí společnosti Tesco, Rohlík.cz, Košík.cz, Dáme market a Everli. Další řetězce už spuštění služby oznámily.
Zatímco konkurence začala z mapy vyzobávat velká města, COOP to bere z druhého konce, kde je jeho tradiční role – od vesnic a malých měst.
„Je to začátek, chceme si otestovat, jaký je o službu zájem v regionech. Příští rok rozhodneme, jestli ji plošně nasadíme i v dalších oblastech, kde máme e-shop,“ říká Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu skupiny, kam patří zhruba 2 500 družstevních prodejen. V rámci rozvozu se chce zaměřit především na venkovské oblasti a menší města, kde má nejsilnější pozici.
E-shop momentálně funguje ve více než 500 prodejnách COOP a do konce roku by se měl rozšířit na dalších sto prodejen. Online nákupy je možné vyzvednout na prodejnách nebo ve výdejních boxech.
Objednávky z internetu COOP rozváží domů ze své prodejny v Pohořelicích, kde si udělal regionální centrální sklad pro rozvoz. Zákazníci si zboží vybírají ze sortimentu o několika tisících položek, které nabízí regionální mutace e-shopu. Největší výhodou oproti konkurenci jsou podle Němčíka regionální produkty a také produkty vlastní výroby.
Prodejnám skupiny COOP se v pandemii daří růst. V loňském roce společnost navýšila tržby o sedm procent na téměř 33 miliard korun.
Spuštění služby rozvozu domů do budoucna plánuje také družstevní síť CBA, která čítá tisíc prodejen zejména na vesnicích. Tam jsou však dosud objednávky z e-shopu zanedbatelné, řádově tvoří tisíciny procenta ve srovnání s krajskými městy.
Cena za dopravu venkovany odradí
„Je to vzdálená budoucnost. V první fázi chceme začít e-shopem a výdejním místem na vesnických prodejnách. Až se dostanou čísla prodejů přes e-shop na pět a více procent, tak pak by dávalo smysl začít zavážet zákazníky na vesnice. Ale jen z míst, kde se nachází prodejny a v jejich blízkém okolí,“ říká předseda družstva Roman Mazák. Mnohem lépe se e-shopu daří v krajských a větších městech.
Rozvoj e-shopu na venkově podle Mazáka limituje několik věcí. Rozvoz do malé vesnice je velmi ekonomicky nákladný a zboží v e-shopech s potravinami je například kvůli dopravě o 20 až 30 procent dražší než u kamenných prodejen. „Lidé na vesnicích dost často zkrátka nemají peníze na to, aby si takový rozdíl v cenách potravin mohli dovolit,“ vysvětluje.
Další překážkou je užší sortiment, ať už jde o výběr pečiva, uzenin, nebo zeleniny, míní Mazák. Převážením zboží do centrálního skladu by se pak zboží nejen kazilo, ale také prodražovalo.
Síť CBA má zalistováno celkem 200 tisíc položek, což je násobně víc než mají největší obchodní řetězce nadnárodních skupin. Svou nabídku musela pro potřeby e-shopu zúžit na cca 10 tisíc.
Myšlenkou spuštění e-shopu s rozvozem se v souvislosti s pandemií začala více zabývat maloobchodní síť Brněnka, která má 248 prodejen v okolí jihomoravské metropole.
„Nejsme vůči tomu imunní. Zvažujeme to a analyzujeme, jak tato služba probíhá jinde, abychom si vyhodnotili, zda je to v našich podmínkách reálné,“ říká spolumajitel a spoluzakladatel sítě Brněnka Miloš Škrdlík. „Vlivů, proč se tím zabýváme, je víc, ale velký vliv na to má právě pandemie a lockdowny,“ dodal.