Hlavní obsah

Velká komplikace. Antimonopolní úřad zakázal státu plnit smlouvu o novém mýtu

Výběr mýta má od prosince mít na starosti konsorcium CzechToll/SkyToll.Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal verdikt, který ještě může znesnadnit cestu od dosavadního výběrčího, rakouské společnosti Kapsch, k novému, konsorciu SkyToll/CzechToll.

Článek

Je to velká právní komplikace pro přechod od dosavadního výběrčího mýta k novému.

Pouhé dva měsíce před okamžikem, kdy má mýto na českých dálnicích a silnicích I. třídy začít vybírat konsorcium firem, z nichž jedna patří do portfolia PPF Petra Kellnera, zakázal antimonopolní úřad ministerstvu dopravy postupovat podle smlouvy, kterou s Kellnerovou firmou uzavřelo. ÚOHS o zatím nepravomocném rozhodnutí informoval v prohlášení pro média.

K tomuto verdiktu připojil ale důležitou poznámku: platnost tohoto rozhodnutí odložil o 12 měsíců od chvíle, kdy nabude právní moci. To znamená, že stát může od prosince SkyToll/CzechToll na české silnice pustit, půjde ale do velkého právního rizika.

„Informaci o rozhodnutí ÚOHS jsme obdrželi a nyní ji analyzujeme. Smlouva je v tuto chvíli platná a CzechToll je připraven spustit nový mýtný systém podle harmonogramu a otevřít cestu k tomu, aby příjmy z mýtného ve státním rozpočtu vzrostly o odhadovaných 2,5 miliardy Kč,“ reagoval na verdikt tiskový mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.

„Rádi bychom apelovali na dopravce, aby i přes právní spory neodkládali svou povinnost registrovat se a zajistit si nové palubní jednotky,“ připomněl Beneš už zahájenou mýtnou registraci.

Současně firma z Kellnerova impéria apeluje na dopravce, aby se dál registrovali do nového mýtného systému a kupovali si krabičky, s jejichž pomocí budou nákladní auta přes satelity platit mýto.

Rozhodnutí antimonopolního úřadu není pravomocné, lze se proti němu odvolat k předsedovi tohoto úřadu Petru Rafajovi.

Kremlík v reakci na rozhodnutí uvedl, že ministerstvo proti němu v každém případě podá rozklad. „Rozhodnutí ÚOHS bereme na vědomí, nyní ho vyhodnotíme a rozhodneme o dalším postupu. Již nyní je ale zřejmé, že smlouva stále platí a na přípravu nového systému nemá nepravomocné rozhodnutí úřadu vliv,“ dodal ministr.

Ministerstvo stojí před dvěma variantami: buď může od 1. prosince zahájit provoz nového mýtného systému s tím, že smlouva může přestat platit zhruba rok poté, nebo zůstat u starého systému provozovaného firmou Kapsch.

Kapsch považuje rozhodnutí ÚOHS za podivné, firma kritizuje zejména roční odklad zákazu plnění smlouvy. Podle společnosti měl stát dost času přijmout vhodná opatření, aby předešel současné situaci. „Bylo by šílenstvím, kdyby za této situace ministr Kremlík neodložil spuštění nového mýtného systému do doby, než se finálně vyřeší všechny právní problémy,“ řekl agentuře ČTK mluvčí Kapsche David Šimoník.

Doporučované