Hlavní obsah

Velké velebení Elona Muska. Šéfa Tesly chválí konkurent z VW

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Ještě začátkem října loňského roku to mezi šéfem společnosti Tesla Elonem Muskem a hlavou německého koncernu VW Herbertem Diessem na idylku rozhodně nevypadalo. Vše je ale jinak.

Článek

„Elon Musk přináší výsledky, které mnozí považovali za nemožné. Tesla ukazuje, že elektromobily mohou být ziskové.“

To nejsou slova nadšeného fanouška amerického vizionáře a jeho Tesly, ale šéfa největší německé automobilky VW Herberta Diesse. Ten si s Muskem vyměňuje lichotky vcelku pravidelně - aktuálně Němec ocenil, že Tesla dokáže vydělávat a prodávat i v době, kdy se ostatní výrobci potýkají s výpadky produkce a spotřebitelé nákup jejich vozů odkládají.

Diess se pak trochu v komentáři na profesní síti LinkedIn pochválil, když přidal komentář, že do pěti až deseti let budou nejcennějšími společnosti, jako jsou Tesla, Apple nebo právě Volkswagen.

Obě automobilky aktuálně pojí velký tah k elektromobilitě - v případě Tesly zcela od začátku, v případě VW je otočka o to složitější, že jde koncern se staletou tradicí. Nicméně stejně jako Tesla a její Model 3 dokážou i v koncernu VW v elektrooblasti bodovat - případem může být elektrické Porsche Taycan. Prodeje celého Porsche se za prvních šest měsíců propadly „jen“ o 12 procent, zatímco celý koncern ohlásil pád zhruba o třetinu.

Loni na konci října, když slavil šéf VW narozeniny a odhalení Golfu osmé generace, přišla zpoza oceánu nečekaná zdravice. Musk do nebe vychvaloval, jak Diess a celý VW dělá pro elektrifikaci o mnoho více než všichni ostatní výrobci. „Dobro tohoto světa by vždy mělo být na prvním místě. Ať to stojí, co to stojí, má moji plnou podporu,“ prohlásil.

Překvapivá slova šéfa americké společnosti nezůstala bez povšimnutí druhé strany, když hned druhý den Diess mluvil o Tesle, že už není díky svým prodejům pouze okrajovým výrobcem. „Teslu respektujeme, je to soupeř, kterého bereme velmi vážně,“ zakončil.

Od té doby se mnohé změnilo, investoři dali Diessovi za pravdu - Tesla je skutečně těžká váha. A do jejích akcií nalili tolik peněz, že z firmy udělali nejhodnotnější automobilku světa. Ve druhém čtvrtletí letošního roku Tesla vydělala 104 milionů dolarů a poprvé v historii udržela zisk čtyři kvartály v řadě. I to je podmínkou zařazení do akciového indexu S&P 500, kam se teď může zapsat.

Loni na konci července stála akcie Tesly 235 dolarů, po jednom roce by na ni už nestačilo 1400 dolarů. Díky tomu kromě investorů zbohatl také sám Musk, protože jeho odměna je navázána na plnění ambiciózních cílů. V žebříčku časopisu Forbes obsadil začátkem července 31. příčku - ale za necelý měsíc se jeho jmění prakticky ztrojnásobilo.

Německý koncern VW sice stále vyrábí výrazně více vozů, ale jeho celková hodnota vyjádřená v akciích na Teslu nestačí ani zdaleka, aktuálně činí zhruba 73 miliard proti 226 miliardám eur. Na rozdíl od Tesly totiž investoři vidí strastiplnou cestu, kterou VW musí v elektrické „přestavbě“ ještě urazit. Jeho vlajková loď ID.3 se kvůli řadě problémů zadrhla a na cestu vyrazí snad na podzim.

Aby toho nebylo málo, tak se trable nevyhnuly ani osmé generaci modelu Golf, což je srovnatelné s tím, že by Škodě Auto drhla výroba octavií.

Že by si šéf VW chtěl s Elonem Muskem zase lichotit jako rovný s rovným, také naznačuje pětiletý investiční plán ve výši více než 35 miliard eur. Přesně tolik chce koncern se sídlem ve Wolfsburgu do elektromobility nalít.

Doporučované