Článek
Společnost Google vydala loni na lobbing rekordních 21 milionů dolarů. To je v přepočtu na koruny více než 473 milionů. Jen za poslední tři měsíce na tyto účely vynaložila 4,9 milionu dolarů. Tedy necelých 111 milionů korun. Uvedla to firma ve zprávě pro úřad předsedy amerického Senátu.
Agentura Bloomberg, která poskytuje finanční služby a informace, dává vyšší výdaje za přesvědčování politiků do souvislosti se zvýšenou intenzitou vyšetřování velkých technologických firem.
To platí také pro Facebook, který výdaje na lobbování zvýšil rovněž na rekord, a to z 11,5 milionu dolarů v roce 2017 na téměř 13 milionů dolarů loni. To je bezmála 294 milionů korun.
Rusko zpřísňuje cenzuru, chce si došlápnout na Google a Facebook
Za GDPR padla dosud nejvyšší pokuta. Google musí zaplatit 50 milionů eur
Sektor má podle Bloombergu k prosazování svých zájmů dobré důvody. Čelí řadě vyšetřování kvůli porušování soukromí a také zjištění, že Rusko údajně využívalo sociální média k ovlivňování prezidentských voleb v roce 2016.
Google lobboval za širokou škálu témat. Jeho zpráva zmiňuje kromě jiného soukromí, bezpečnost dat, antimonopolní opatření, daně, obchod, umělou inteligenci, cloudové služby, užívání opiátů, přistěhovalectví. Z tohoto výčtu je patrné, jak nedílné se její služby staly pro americké životy a ekonomiku, píše Bloomberg.
Obdobně zpráva Facebooku zmiňuje lobbing v otázkách kybernetické bezpečnosti, soukromí, vládního dohledu nebo přistěhovalectví.
Internetový prodejce Amazon zvýšil loni výdaje na lobbing na rovněž rekordních 14,2 milionu dolarů. Tady se pohybuje suma na lobbing kolem 320 milionů korun. Amazon sice v USA není pod takovou palbou kritiky jako Google a Facebook, vytýká se mu ale, že poštovnímu úřadu platí za zásilky příliš nízké ceny.