Článek
V Divoké soutěsce ještě zhruba měsíc bude pokračovat likvidace suchých stromů napadených kůrovcem. Páteční start sezony poznamenala nepřízeň počasí, ale také koronavirová opatření, která stále neumožňují pohyb mezi okresy. Do Hřenska tak mohou vyrazit jen lidé z Děčínska.
Na zahájení plaveb dostalo Hřensko výjimku ministerstva zdravotnictví, podobně v pátek zahájili lodní přepravu třeba na Brněnské přehradě. Počet lidí na lodi je ale výrazně omezený, běžně se na pramici v Hřensku vejde 26 lidí, teď jich může naložit jen osm. „Musí mít respirátory. Když je to rodina, mohou sedět vedle sebe, ale jinak musí mít dva metry rozestupy,“ doplnil starosta Hřenska Zdeněk Pánek (NEZ).
Zahájení letošní sezony zkomplikoval nejen koronavirus, ale především kůrovcová kalamita. Dřevokazný hmyz zničil v národním parku stovky stromů. Odumřely a hrozilo jejich zřícení do vody nebo na turistické stezky. V lednu proto musela správa parku uzavřít všechny přístupové cesty do soutěsek a od února se tam stromy kácí. Přijde to na 1,5 milionu korun, polovinu nákladů zaplatí obec.
Kácení v této oblasti je vzhledem ke skalnatému terénu velmi náročné. „Pokácené stromy spadly dílem do soutěsek, dílem přímo do plavební dráhy. Všechno se to muselo rozřezat, odvézt, splavit do Hřenska. Všechno úsilí jsme zaměřili právě na Edmundovu soutěsku, to je ta nejdelší. Teď teprve dojde na Divokou soutěsku,“ řekl Pánek.
Soutěsky u Hřenska jsou vyhledávanou atrakcí Národního parku České Švýcarsko, který patří podle agentury CzechTourism k nejnavštěvovanějším místům v Ústeckém kraji. Jen soutěskami na říčce Kamenici projde ročně přes 300 tisíc turistů. Odhaduje se, že celé území Českého Švýcarska navštíví ročně kolem milionu lidí. Nejmladší český národní park byl zřízen před 20 lety, k 1. lednu 2000.
Pramice ale do zdejších soutěsek vyplouvají už 140 let. Na Kamenici bývaly v minulosti tři úseky, kde se plavba na pramicích provozovala. Nejstarší Ferdinandova soutěska, byla otevřena roku 1881. Od nástupní stanice v Srbské Kamenici pluly loďky původně k Dolskému můstku, později až k Dolskému mlýnu. Projížďka byla pouze jednosměrná, proti proudu byly lodě vlečeny bez pasažérů. V roce 1890 byla otevřena Edmundova soutěska, třetí plavební trasu Divokou soutěskou otevřeli o osm let později.