Článek
Automobilka Tesla uzavřela minulý rok rekordním ziskem. Ten však podle serveru CNN z větší části nepochází z prodejů jejích elektromobilů, ale emisních kreditů.
Jedenáct amerických států totiž požaduje, aby automobilky do roku 2025 prodaly určité procento vozidel s nulovými emisemi. V USA funguje systém emisních kreditů, které výrobce získává za prodaná auta na čistý pohon. Pokud jich nemá dostatek, může si je koupit od jiného výrobce, který má kreditů přebytek. Tím je například Tesla, jež prodává výhradně elektromobily.
Pro Teslu je to lukrativní obchod. Za posledních pět let jí přinesl 3,3 miliardy dolarů – téměř polovinu z částky získala loni. 1,6 miliardy dolarů z emisních kreditů převažovalo nad čistým příjmem Tesly ve výši 721 milionů dolarů. To znamená, že by jinak v roce 2020 vykázala ztrátu.
„Tito lidé ztrácejí prodejem automobilů peníze. Vydělávají je prodejem kreditů. A kredity rychle mizí,“ řekl serveru CNN Gordon Johnson z GLJ Research. Vedoucí pracovníci Tesly však připouštějí, že společnost s tímto zdrojem hotovosti nemůže do budoucna počítat.
„Je to oblast, kterou je extrémně obtížné předvídat,“ řekl finanční ředitel Tesly Zachary Kirkhorn. „Z dlouhodobého hlediska nebude prodej kreditů klíčovou součástí podnikání ani to neplánujeme.“
Tesla vykázala čistý zisk v roce 2020 ve výši 2,5 miliardy dolarů, bez 1,7 miliardy dolarů z akcií. Její volný hotovostní tok ve výši 2,8 miliardy dolarů oproti předchozímu roku vzrostl o 158 procent, což je dramatický obrat od roku 2018, kdy Tesle hrozilo, že jí dojdou peníze.
Mezi 11 států, které budou vyžadovat, aby určité procento prodaných automobilů mělo nulové emise, jsou Kalifornie, Colorado, Connecticut, Maine, Maryland, Massachusetts, New York, New Jersey, Oregon, Rhode Island a Vermont.
Tesla prodala své kredity například Fiatu či General Motors. Prodej „odpustků“ výrobcům aut se spalovacím motorem není jen záležitostí Spojených států, ale i Evropské unie. Například automobilka Ford si koupila kredity od Volva, aby nemusela platit pokutu za nedodržení emisních limitů.