Hlavní obsah

Vedle Libeňského mostu může vzniknout provizorní „rámusák“ pro veřejnou dopravu

Vedle Libeňského mostu může vzniknout takzvaný „rámusák“.

Praha 7 chce radikální rekonstrukci Libeňského mostu, výstavba zcela nového by prý trvala příliš dlouho.

Článek

Městská část Praha 7 začala pracovat na podepření Libeňského mostu, po němž vede velmi důležité dopravní spojení a který byl na začátku ledna kvůli havarijnímu stavu uzavřen.

Projekt se bude zpracovávat zhruba měsíc - a po tu dobu přes most nepovede veřejná doprava.

Podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského by bylo dobré opravovat most po částech. V případě radikální rekonstrukce bude potřeba náhradní most pro MHD typu „rámusák“, který stál už například v době výstavby nového Trojského mostu.

„Budeme se rozhodovat mezi postupnou rekonstrukcí - Kotnerův ústav tomu říká radikální rekonstrukce, která má stát zhruba 550 milionů - a mezi výstavbou nového mostu s novým projektem v nových dimenzích. Ty by měly více respektovat současný stav šíře mostu, 21 metrů, což podporuje Praha 7,” vysvětluje místostarosta v Praze 7 Ondřej Mirovský.

Dodává také, že radikální rekonstrukce by měla být rychlejší. V tomto případě by totiž nemusela Praha 7 vypisovat architektonickou soutěž.

Od pondělí jezdí na Libeňský most nová autobusová linka X25, jež zajíždí až zhruba na místo v současnosti nefunkční tramvajové zastávky. V souvislosti s tím byly na mostě přesunuty zátarasy a vzdálenost, kterou chodci aktuálně musejí urazit bez dopravy, je zkrácena na 450 metrů. Autobus by měl podle informací ROPIDu jezdit v dopravní špičce jednou za 10 minut.

Spojení mezi Holešovicemi a Palmovkou v současnosti částečně nahrazuje Hlávkův most, ani ten ale není v dobrém technickém stavu.

„Hlávkův most je podle posledních měření bohužel na stupni 6 ze 7 možných. Na stupni 7 je most Libeňský,” popsala radní Prahy 7 Lenka Burgerová. Oprava Hlávkova mostu by měla začít v roce 2020. Pokud se most dostane na havarijní stav stupně 7, bude podepřen tak jako most Libeňský. Radní ale tuto variantu nepovažují za příliš reálnou.

Provizorní lávka do Troje nebude stát dřív než v květnu 2019

Hlavní město Praha má také do konce týdne objednat velkokapacitní přívoz mezi Trojou a Císařským ostrovem, kde se v září nečekaně zřítila lávka přes Vltavu.

Přívoz má fungovat od května letošního roku a pojme 200 pasažérů. Lidé by zároveň měli mít možnost využít ho i při výrazně vyšším průtoku řeky. Při jak velkém průtoku by plavidlo mohlo jezdit, ale zatím není jasné. Závěsné lano pro přívoz pak podle informací Prahy 7 nebude překážet vodákům brázdícím trojské peřeje.

Starosta Troji Tomáš Bryknar také slíbil, že provizorní lávka bude stát v květnu nebo červnu roku 2019. Samotná stavba by trvala jen zhruba 3 měsíce, projekt ale není zanesený v územním plánu a brzdí ho legislativní proces. Mezi Císařským ostrovem a zoologickou zahradou následně vznikne lávka nová. Podle Bryknara je možná i ta varianta, při které budou stát dvě lávky. Druhá by se pak nacházela v místě té, která se zřítila.

Doporučované