Článek
„Zdeněk dřív pracoval na opravě starožitných šperků, což mu dalo stabilní základ. Já jsem studoval architekturu a design, takže mám tendence tradiční šperkařské postupy spíš narušovat,“ uvádí nás do dílny jeden z designérské dvojice, Daniel Pošta.
Ukazuje nám způsob, jakým používají surové diamanty nebo jak brousí vzácné perly. „Do perel vsazujeme také diamanty, což už je trošku šperkařská prasárnička,“ dodává s nadsázkou. „Nám se ale pankáčský přístup vyplácí.“
Šperky, co rostou samy
Krátce po založení studia v roce 2011 proslavila Daniela Poštu a Zdeňka Vacka unikátní technika řízeného narůstání krystalů. „Byla to v podstatě náhoda, k technice nás přivedly vzpomínky na školní léta a narůstání krystalů modré skalice,“ vzpomíná úspěšný designér. „Krátce před Czech Grand Design jsme neměli v podstatě co ukázat, tak jsme si řekli, že tam dáme, cokoli vznikne.“
Za takto vytvořenou kolekci Virus si nakonec odnesli hned dvě ocenění.
Stejnou metodou nyní vytvořili osmnáctiramenný lustr, který rostl v kádích několik let. „Základ tvoří nerezová konstrukce vlastní výroby. Tu jsme obalili bandáží, na které narůstaly krystaly,“ popisuje. Lustr v tereziánském stylu je určený na zámek Pillnitz.
Od pokusu k úspěchu
Postupně jasně vyplynulo hlavní téma jejich šperků: čas jako pozitivní faktor a tvůrčí proces. Proto ani ti, kteří nosí šperky, nemají spadat do určité věkové kategorie.
„Děláme i šperky na míru,“ vypráví Daniel. „Některé návrhy jsou sezónní záležitost, jiné šperky mají nadčasovou hodnotu. Některé kolekce s námi vydržely už deset let, pořád je ale obměňujeme. Učíme se.“
Dílnu i neobvyklé šperky si prohlédněte v úvodním videu.
Reportáž je součástí pořadu Kultura Terezy Willoughby. V premiéře jej vysíláme každý pátek od 20 hodin na celoplošné Televizi Seznam.