Článek
Továrna v Horní Suché na Havířovsku má být hotová koncem příštího roku a zaměstnat by měla okolo dvě stě padesáti lidí. A hlavně má roztočit řetězec, který by mohl narůst do velkých rozměrů.
„Produkce nám umožní dál financovat vývoj a přinášet na trh nové typy baterií. Jinak bychom růst nemohli,“ hodnotí český vynálezce započatý přesun výroby ze současných skromnějších prostor v pražských Letňanech do továrny na ploše 12,5 tisíce čtverečních metrů.
Výhoda díky nanotechnologiím
Procházkův bateriový patent přináší několik benefitů v čele s jednodušší produkcí a snadnějším chlazením. To má ve finále poskytnout značnou výhodu zejména u velkokapacitních baterií, kde současné technologie naráží na své limity. Technologie firmy He3da za to vděčí nanotechnologiím, které zvyšují velikost a povrch elektrod v baterii, což umožňuje v průběhu nabíjení absorbovat a skladovat více energie.
I díky tomu Procházka a jeho kolegové tvrdí, že jejich továrna bude mít obdobnou výrobní kapacitu jako nevadská Gigafactory Elona Muska, zakladatele výrobce elektromobilů Tesla. Gigafactory je přitom se zastavěnou plochou 538 tisíc čtverečních metrů nejrozlehlejší budovou na světě.
S americkou Teslou je Procházkova firma často srovnávána. S Elonem Muskem pak českého konstruktéra pojí i ambiciózní plán překračující jeden produkt či jednu firmu.
Musk je znám svým „masterplanem”, ve kterém popisuje, že přes původní luxusní elektromobily (model S) a přes dostupné hromadně vyráběné vozy (model 3 a příští generace) chce pomoci prosadit elektromobilitu založenou na obnovitelných zdrojích. A zároveň skrze výrobu velkých baterií pro domácnosti a podniky motivovat spotřebitele k tomu, aby využívali decentralizovanou „čistou“ energii.
Procházka na to jde z druhé strany. Jeho prvním produktem, který už se na lince v Letňanech vyrábí, je baterie o kapacitě 1 kWh určená zejména do energetiky - například k vyrovnávání špiček v solárních elektrárnách.
Od elektráren k autům
Následovat mají baterie sloužící jako bezpečné záložní zdroje velkým podnikům či baterie pro domácnosti. V plánu jsou i baterie do elektromobilů, na kterých by chtěl Procházka přímo spolupracovat s automobilkami a rovnou je vlisovávat do podvozků.
V dnešní debatě o tom, jak vymanit Česko z pozice druhořadé montovny, zní zajímavě i vize, že česká firma má zpracovávat lithium vytěžené v Krušných horách a ven potom vyvážet až samotný produkt s vysokou přidanou hodnotou.
Jak svůj vynález vysvětluje sám Procházka a jak jednotlivé baterie české firmy vypadají, se podívejte ve videu v úvodu článku.