Článek
Tvorba plánu trvala dlouhých 14 let kvůli tomu, že dotčené orgány nesouhlasily se záborem nejkvalitnější půdy průmyslovou zónou. Městu trvalo několik let, než se vyvázalo ze všech smluv s developerem CTP Invest.
Původně měla mít zóna 250 hektarů, před sedmi lety ji CTP zmenšilo na 100 hektarů, ale ani tak obyvatelé a orgány ochrany půdního fondu se stavbou nesouhlasili. I proto z voleb v letech 2014 a 2018 vyšly vítězně strany vystupující proti zóně. „A až v roce 2014 se začal připravovat územní plán bez průmyslové zóny,“ uvedl mluvčí města Jakub Mikšovský. Schválení nového dokumentu bude krokem Šlapanic z nejistoty, co se na území města bude dít.
Důležitý je nový územní plán pro obyvatele sídliště Brněnská pole, kteří nyní budou mít jistotu, že jim za domy neporostou průmyslové haly. Západní obchvat města, který se zónou souvisel, se také přesouvá ze zastavitelných ploch do územní rezervy a jeho trasování se musí znovu prověřit na krajské úrovni.
Územní plán také zareagoval na požadavky umírněného rozvoje, aby počet obyvatel nepřesáhl 10 tisíc. Za posledních 20 let se totiž zvýšil ze zhruba 6200 na současných 7400 a některé plány počítaly s dalším dynamickým rozvojem. „Proti původnímu návrhu z roku 2014 zmizelo téměř 15 hektarů ploch pro bydlení, které propojovaly na místě původních zahrádek a polí Šlapanice s místní částí Bedřichovice. Stejně tak rozsáhlé zastavitelné plochy nad ulicí Švehlova převádí plán do územní rezervy k dalšímu prověření, a to kvůli zásadní otázce jejího dopravního napojení,“ uvedl Mikšovský.
Podle starostky Michaely Trněné (Čisté Šlapanice) návrh územního plánu respektuje jak představy občanů o budoucí podobě města bez průmyslové zóny, tak musí v tuto chvíli zohlednit také dosud nedořešené dopravní nedostatky na jihovýchodě brněnské aglomerace. „Už roky nám chybí rozšíření dálnice D1, obchvat Slatiny a kvalitní napojení Šlapanic na dálnici D1 a do Brna,“ uvedla Trněná.
Lidé mohou ve čtvrtek přijít na projednání osobně, případně mohou celou debatu sledovat on-line na webu města.