Hlavní obsah

Varovná analýza pro Andreje Babiše: Zaútočte na sídliště

Foto: ČTK, ČTK

Hnutí ANO se pokouší zvrátit nepříznivé prognózy pro podzimní komunální volby v Praze. Predikují mu až třetí pozici.

Článek

Volební výsledek hnutí ANO v Praze mají v nadcházejících komunálních volbách zachránit levicoví voliči. Právě na ně se proto hodlá hnutí Andreje Babiše v hlavním městě v kampani zaměřit.

Doporučuje to analýza, kterou si hnutí nechalo zpracovat a již má Seznam k dispozici.

Prostor pro získání nových voličů má podle ní ANO v Praze jen velmi omezený. A prakticky výhradně leží na levé straně voličského spektra. „ANO v Praze může zacílit na voliče ČSSD, KSČM a SPD, kde zbývá asi 10 procent prostoru, ale znamená to ještě více cílit na seniory a levicová témata,” doporučuje interní studie, která má určit předvolební strategii.

Svou pozornost tak hnutí ANO v kampani zaměří podle očekávání především na obyvatele okrajových částí Prahy a tamních sídlišť, kteří tradičně volí trochu jinak než lidé z širšího centra metropole.

„Jde o atomizované voliče bez velké ideologie, kteří jsou navíc dobře oslovitelní outdoorovou reklamou na hlavních trasách z centra, komerčními televizemi a popřípadě deníky zdarma a podobně,“ vysvětluje sociolog společnosti Median Daniel Prokop.

Zatímco širší centrum Prahy tak podle očekávání vbrzku zaplaví billboardy ODS, TOP 09, Pirátů nebo středopravých koalic, kandidáti hnutí ANO budou na kolemjdoucí shlížet z plakátů hlavně mezi paneláky a u hlavních výpadovek.

Problém: Čím prospěla Krnáčová?

Výsledky šetření na reprezentativním vzorku devíti set lidí, kteří hodlají na podzim přijít v metropoli k volebním urnám, totiž pro hnutí ANO příliš dobře nevyznívají.

„ANO má proti jiným stranám menší pravděpodobnost navýšit preference, nemá tak vysoký potenciál a po bývalé pražské ‚vládě‘ nezůstal žádný zapamatovatelný výsledek,” píše se v analýze.

Podle analýzy by ANO v Praze aktuálně volila asi pětina voličů. Stejně velký podíl voličů, který hnutí odevzdal hlas i při uplynulých sněmovních volbách. „87 procent voličů z října 2017 zůstává, 4 procenta se přesouvají k Pirátům a další 4 procenta k SPD,” říká studie.

Před čtyřmi lety tehdy nové hnutí ANO získalo v metropoli 22 procent a stalo se nejsilnější stranou koalice, která se po volbách ujala vlády na radnici.

Od té doby ale podle průzkumů v Praze významně posílila ODS a také Piráti, tradiční baštou je pak Praha pro TOP 09. Pětinový výsledek by tak nyní mohl ANO vyřadit z koaličních jednání.

A „ztratit“ Prahu by pro vládní hnutí znamenalo obrovský neúspěch.

Praha není klíčová jen pro to, že je hlavním městem. S rozpočtem přesahujícím 70 miliard korun hospodaří vedení metropole s více penězi než většina ministerstev. Pro srovnání, resort vnitra pro letošek může utratit zhruba 75 miliard a ministerstvo dopravy 62 miliard korun.

Video: Nástupce za Krnáčovou není z Prahy. Ale voliči to prý spolknou

Video: Pavlína Kosová, Seznam Zprávy

Doprava „doleva“

Posunutí voličské základny hnutí ANO směrem doleva podle sociologa Prokopa není jen výsadou Prahy, ale jde o celorepublikový trend. „ANO se obecně od roku 2017 přesunulo v celé ČR mezi starší a méně vzdělané voliče. A vykradlo levici,” říká Prokop.

Jaká konkrétní témata hodlá ANO v kampani voličům v Praze slíbit, ale zatím není jasné. V metropoli, která má oproti zbytku republiky větší zastoupení středově a pravicově orientovaných voličů, to nebude snadný úkol. Tím spíš, že i podle zmiňované analýzy je tím hlavním pro voliče napříč stranami doprava.

Klíčové teď pro hnutí proto bude přesvědčit Pražany, které stávající primátorka za ANO Adriana Krnáčová označila kvůli kritice dopravní situace v metropoli za „zpovykance“, že nová kandidátka pro Prahu zvolí v tomto ohledu jiný a hlavně efektivnější přístup.

Stávající vládní koalice hnutí ANO, Trojkoalice a ČSSD v čele Prahy totiž zásadněji neposunula žádný klíčový dopravní problém hlavního města: za čtyři roky stále v Praze není dostatek velkokapacitních parkovišť pro dojíždějící, městskému i celopražskému okruhu stále chybí desítky nedokončených kilometrů, Letiště Václava Havla s centrem města stále spojují jen dvě autobusové linky končící na okraji města.

Při otevírání tunelového komplexu Blanka nebo pátého úseku linky A metra sice slavnostní pásku přestřihávala právě Krnáčová, dokončení obou strategických staveb ale do období vlády koalice s hnutím ANO „spadlo“ víceméně setrvačností a průtahy při dokončovacích pracích.

Jako další ryze městské levicové téma se nabízí rozšiřování fondu obecních bytů s přijatelným nájmem. V Praze, kde se právě za vlády stávající garnitury staví jen velmi málo nových bytů a ceny těch stávajících kvůli tomu raketově vzrostly, by taková strategie mohla slavit úspěch. ANO ale bude jen obtížně vysvětlovat, proč se v problematice neangažovalo více už v tomto volebním období.

Doporučované