Článek
Těžkou hlavu musí dělat úsek téměř dostavěné části dálnice směrem na Drážďany Ministerstvu dopravy i Ředitelství silnic a dálnic. Místo, kde se v roce 2013 sesunul svah na hotovou dálnici, je i nadále v pohybu.
A podle některých expertů dokonce hrozí další sesuv. Násobně větší. Přitom podle slibu vlády bychom tudy měli už na konec roku jezdit na Drážďany.
Představitelé státu i stavební firmy riziko dalšího přírodního neštěstí zpochybňují.
O značném nebezpečí na daném úseku naopak mluví data geologa Vladimíra Cajze. Ten České středohoří zkoumá více jak dvacet let, během kterých se mapoval tamní terén. Podle jeho terénního výzkumu v dané lokalitě docházelo k sesuvům poměrně často a další proto hrozí i do budoucna.
Utrhnout se podle Cajze může zejména masív navazující na poslední místo sesuvu. To by představovalo mnohonásobně větší problém, než který vznikl při posledním sesuvu v roce 2013. Kdy a za jakých okolností se to může stát? „To vám já nedokážu říct. Protože prozatím se zde nedělá důsledný monitoring, tady se monitoruje bodově," tvrdí Cajz.
„Nejrealističtější je, že se dálniční těleso pohybuje se svým podložím. Tento obrovský masív bude pravděpodobně tlačit na podloží a bude se to hýbat," vysvětluje geolog své závěry s tím, že hrozí další utržení o velikosti milionů metrů krychlových. Podle něj takto velký svah stabilizovat nejde.
Potenciálně rizikové místo zná i ŘSD: Máme to ale pod kontrolou
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), tedy investor stavby, podobným varovným scénářům oponuje a vyvrací je.
Firma tvrdí, že odborníci celé místo bedlivě sledují, stejně jako objekty prakticky hotové dálnice. „U každého měření, analýzy hodnot, stavby i projektování a realizace prvků k zajištění stavby je přítomna Česká geologická společnost," říká Jan Rýdl, mluvčí ŘSD.
Závěry Vladimíra Cajze mluvčí odmítá s tím, že firma má na rozdíl od geologa aktuálnější měření.
O tom, že daná oblast je aktivní, se vědělo od začátku stavby. „Původní sesuv je odklizen, dálnice v tomto místě postavena a svah zajištěn. Druhé místo, které jsme spolu s geology lokalizovali jako potenciálně problematické, nyní zajišťujeme tak, abychom naprosto bezpečně mohli pustit dálnici do provozu," říká Jan Rýdl.
Opatření viděl přímo na místě reportér Seznamu. Jak odtokové drenáže, které mají pomoci odvádět vodu, tak i odvážení zeminy z násypu u paty dálničního mostu. Cílem je odlehčit stavbě a zamezit tak dalšímu pohybu.
Svah se začal hýbat, připustil dříve ministr
Problémy s Prackovickou estakádou připustil i ministr dopravy Dan Ťok a šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa na nedávné tiskové konferenci. Oba sice dál trvali na tom, že dálnice bude otevřená včas, tedy 17. prosince. Přiznali však zároveň i potíže s novým úsekem.
„Stavebně bude vše připravené včas, ale máme problém u Prackovické estakády, svah se nám tam začal trošku hýbat. My to sledujeme velmi pečlivě. Ředitelství silnic a dálnic připravuje technické řešení, tak abychom udělali vše proto, abychom svah stabilizovali," prohlásil Dan Ťok.