Článek
Nové informace k haváriím přinesl The Wall Street Journal v den slyšení šéfa FAA Stephena Dicksona v americké Sněmovně reprezentantů. Fakta se opírají i o interní auditní zprávu, která byla zpracována měsíc po první nehodě aerolinek Lion Air. V říjnu 2018 se stroj zřítil do moře a zemřelo všech 188 osob na palubě.
Úřad zjistil, že příčinou neštěstí byl vadný software. Auditní zpráva odhalila, že bez nutných změn na konstrukci letadla může dojít k dalšímu tragickému selhání. Žádná opatření však zavedena nebyla a následně v březnu 2019 havaroval další letoun stejného typu společnosti Ethiopian Airlines. Tentokrát zemřelo 157 pasažérů a členů posádky. Až poté byl provoz letounů Boeing 737 MAX po celém světě pozastaven.
List The Wall Street Journal kontaktoval mluvčího FAA, který sdělil, že od počátku bylo jasné, že „jisté riziko u letounů existovalo“. Jak dodal, auditní zpráva měla být podporou pro další rozhodování úřadu.
Vyvstává tak otázka, jak je možné, že letoun s konstrukčními nedostatky mohl být ze strany FAA vůbec schválen a letadlo nebylo okamžitě uzemněno.
Zpráva FAA ukázala, že Boeing 737 MAX se kromě konstrukčních problémů potýká také s chybami v systému letadla. Právě z tohoto důvodu trvají někteří regulátoři na tom, aby byl odstraněn celý řídicí systém MCAS, který byl podle dostupných informací hlavní příčinou obou tragických nehod.
I to je jedním z důvodů, proč se Federální úřad pro civilní letectví k novému schválení příliš nemá. Šéf FAA k tomu opakovaně zdůraznil, že úřad není v časovém presu. V rozhovoru pro americkou CNBC navíc Dickson uvedl, že v letošním roce společnosti novou certifikaci neudělí a letadla zůstanou nadále v hangárech. Boeing přitom v posledním veřejném vyjádření sdělil, že jejich 737 MAX znovu poletí ještě v roce 2019.
Problém za problémem a pak další problém
Boeing po nehodách přerušil dodávky strojů 737 MAX zákazníkům. Podnik navíc čelí desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří zahynuli. Firmu také vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti a Kongres.
Problémy amerického výrobce letadel výrazně zamíchaly i jeho hospodářskými výsledky. Ve třetím čtvrtletí Boeingu klesly příjmy o 20 procent 19,98 miliardy dolarů (461 miliard korun), uvedla agentura Bloomberg. Čistý zisk se propadl o polovinu na 1,17 miliardy dolarů (26,97 miliardy korun).
Dopady na turismus
A potíže nemá jen samotný Boeing. Problematický letoun poškodil například cestovní kancelář TUI. Největšímu turistickému koncernu na světě klesl v uplynulém finančním roce čistý zisk o 42,8 procenta na 416,2 milionu eur (10,6 miliardy korun), uvedla agentura DPA. Německá společnost vlastní 15 těchto letadel, která tvoří deset procent její letky. Kvůli zákazu si musela pronajímat náhradní stroje s větší spotřebou paliva.