Článek
Předvánoční prodeje tradičně startují až ke konci října či v listopadu. Pandemie ale změnila vše. I Vánoce. Ježíšek sice není v karanténě, ale i tak se Češi bojí, že by své dárky nemuseli dostat včas, případně že by nesehnali to, co si přejí, nebo ne za částku, za kterou je zboží teď.
„Tento rok – nevím z jakého důvodu – začala vánoční sezona už v polovině srpna. V září jsme pak odeslali více objednávek, než v listopadu a v prosinci loňského roku. Objednávek je už teď tolik, že sklad se dostává do skluzu,“ potvrzuje šéf FactCool Petr Král. Tato slovenská firma na internetu prodává módu a sportovní vybavení ve 26 zemích světa a Česko je jejím největším trhem.
Hračky ještě před dušičkami
Vánoce ale dorazily už i do kamenných obchodů. „Cítíme obavu ze strany zákazníků, že porostou ceny a zhorší se dostupnost zboží. I když tradičně máme předvánoční akce až po Halloweenu, letos jsme si nově nachystali naši akci v kategorii hraček už na příští týden. Reagujeme tak na poptávku zákazníků, kteří nechtějí s nákupy čekat,“ potvrzuje i Václav Koukolíček, mluvčí obchodního řetězce Tesco.
Je pravděpodobnost, že se zásobováním bude v listopadu velký problém.
Covidová pandemie a její dopady totiž výrazně zahýbaly se světovými cenami i dostupností zboží. Inflace roste a očekávaná míra inflace je ještě vyšší, než kolik plánuje centrální banka. Lidé se tak bojí zdražování. Problémy v lodní dopravě navíc způsobují velká zpoždění dodávek zboží a hrozí tak, že některé zboží zkrátka nebude.
„Když jsem se bavil s kolegy z oboru, shodujeme se, že je pravděpodobnost, že se zásobováním bude v listopadu velký problém. Firmy závislé na dovozu z Číny se jednoznačně shodly na tom, že to, co nemají ve skladu do konce září, už pro tento rok neexistuje a bude se to odsouvat,“ dodává Král.
Hračky teprve dorazí
Ne všude to ale platí stoprocentně – někteří prodejci totiž kvůli zpožděné dopravě na zboží zatím čekají.
„Některé výrobky budou letos v rámci trhu dostupné později, než se před sezonou plánovalo, tedy až od listopadu. Zboží ale máme zajištěno v dostatečných objemech, nedostupnost by mohla způsobit pouze enormní poptávka nad úrovní roku 2019,“ říká Jana Krčková, marketingová ředitelka Wormelen Group, největší hračkářské skupiny v Česku, kam patří například Sparkys, Království hraček či Bambule.
Vánoce začínají rok od roku dřív
Podle velkoobchodní společnosti Agora DMT která na evropském trhu distribuuje 43 světových značek jako Philips či Motorola se vánoční sezona posunula dopředu už loni. „Letos už proto jedeme více než měsíc ve velkém. Dodáváme do obchodních řetězců a cítíme, že je letos velký tlak na to, mít zboží včas,“ říká David Fuchs, ředitel společnosti.
I největší český e-shop Alza.cz doporučuje, aby zákazníci letos nákupy nenechávali na poslední chvíli. A pokud tak učiní, aby vybírali jen zboží skladem.
„Trend dřívějšího začátku vánočních nákupů je patrný již několik let a určitě se tak zákazníci vyvarují nedostupnosti nejatraktivnějších položek a snaží se vyhnout předvánočnímu stresu. Loni k tomu přispěly obavy zákazníků, zda e-shopy – a zejména dopravci – zvládnou doručit všechny jejich objednávky včas do Vánoc,“ říká Ondřej Hnát, obchodní ředitel společnosti Alza, s tím, že i když se firma připravuje na vánoční sezonu celý rok, doporučuje neodkládat nákup vánočních dárků na poslední chvíli a začít letos s předstihem.