Článek
„Nechtěl jsem nic zmeškat. Čekám, že to letos bude masakr, a proto jsem objednal dárky pro kluky už teď. Nakupuji na Dráčiku, mají tam nízké ceny a takzvanou pohádkovou kartu, na kterou je výrazná sleva, takže jsem místo asi šesti a půl tisíce korun platil jen 5 300,“ pochvaluje si Roman, otec dvou synů, jak se dobře a zavčas zbavil stresů z pozdějšího shánění dárků pro své děti.
Nyní ještě nakoupí dárky pro svou ženu a příbuzné a s celkovou útratou přes 10 000 korun se tím přiřadí k 11 procentům Čechů, kteří letos podle průzkumu úvěrové společnosti Fair Credit vydají za Vánoce mezi 10 až 15 000 korun. Téměř polovina lidí utratí podle výzkumu do pěti tisíc korun a třetina mezi pěti a 10 tisíci korun. Tři procenta Vánoce neřeší, protože na ně nemají peníze nebo je neslaví.
Ačkoliv loni utráceli Češi za vánoční dárky více peněz a letos hodlají kvůli nejisté budoucnosti šetřit, nárůst nových zákazníků e-shopů je takový, že elektronické obchody zažívají enormní růst.
Názorně to na svých číslech pozoruje srovnávač cen Zboží.cz, který už v říjnu zaznamenal rekordně přes tři miliony návštěvníků, což je o dvě pětiny více než před rokem. Předchozí rekord padl letos v dubnu při karanténě (2,9 milionu). „Předpokládáme, že jejich počet se bude v listopadu a prosinci ještě dále zvyšovat,“ odhaduje manažer nákupního rádce Jan Kriegel.
Stejný růst zájmu zaznamenává i internetové tržiště Mall.cz. „Prodeje jsou nyní meziročně o 40 procent vyšší a očekáváme, že do konce roku ještě porostou. Markantní nárůsty evidujeme jak u zboží, které souvisí s epidemií koronaviru a ochranou zdraví, tak i u typicky vánočního zboží, jako jsou hračky, parfémy nebo vánoční dekorace,“ říká mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.
Společnost podle ní letos díky spolupráci s externími partnery, které na jejím tržišti ukazují své zboží, navýšila počet nabízených položek z loňských 480 tisíc na letošních téměř 1,4 milionu. A ačkoliv i Mall očekává, že jednotlivci budou šetřit, v celkovém součtu odhaduje, že mu vánoční tržby stoupnou meziročně o pětinu.
Konkurenční Alza.cz eviduje vánoční sezonu od října, kdy zahájila svou vánoční kampaň. Silné prodeje podpořila předvánoční akce Black Friday nabízející více než 10000 položek v hodnotě 1,6 miliardy korun. Vedle elektroniky lidé skupují výrazně také sportovní potřeby a hračky.
V posledních dnech navíc podle místopředsedy představenstva Petra Bena znatelně roste poptávka po prémiovém alkoholu, po zboží pro mazlíčky, kutily a zahrádkáře i o knihy v tištěné nebo elektronické podobě.
Nebývalý boom prožívají i prodejny specializované na výpočetní techniku a elektroniku. Například obchod CZC podle obchodního ředitele Tomáše Pilského zažívá vánoční špičku už čtyři týdny, kdy meziročně roste více než o polovinu a poslední týden dokonce o 87 procent.
„Nejvíc se prodávají notebooky, mobilní telefony a monitory. Obrovské meziroční nárůsty prodejů ale zaznamenaly třeba i webkamery, ty vyrostly o více než 1 000 procent. U herních židlí a volantů evidujeme meziroční nárůst 200 procent a zásadně rostou prodeje herních produktů CZC G, tedy naší vlastní značky,“ upřesňuje Pilský.
Datart za poslední měsíc eviduje nárůst objednávek na e-shopu o více než 80 procent. Zájem o tablety sílí meziročně více než pětinásobně stejně jako o herní konzole, ale i kuchyňské roboty. Atraktivita holicích strojků vyskočila meziročně dokonce o více než 700 procent.
Pozadu nezůstává ani Onlineshop.cz, který tři roky po sobě získával od uživatelů internetu zlatou medaili za popularitu v rámci soutěže Shop roku. Tento obchod zaznamenává největší rekordy u velkého elektra, které nyní roste o tři čtvrtiny.
Lidé podle Pavlíny Tauchmanové z Onlineshopu nejvíce nakupují pračky, sušičky prádla, myčky, vestavné spotřebiče, robotické a tyčové vysavače, kuchyňské roboty, pekárny chleba, čističky vzduchu, bezdrátové reproduktory, sluchátka, mobilní telefony, televizory, ale i elektrokoloběžky a štípače dřeva.
Výrazné prodeje evidují také prodejci hraček, jako je Jabadaba.cz, která přes svůj e-shop nabízí mimo jiné exkluzivně také zboží britského řetězce Hamleys. E-shop nyní eviduje stoprocentní meziroční nárůst prodejů. Rodiče svým dětem kupují nejčastěji elektronický diář s názvem Můj tajný deník, který lze odemknout pouze vlastní tváří nebo tajným heslem. Oblíbený je také lezoucí medvídek, mexické fixy či londýnský autobus. V kurzu jsou však i třpytkové panenky a či ložní prádlo Harry Potter.
A sousedova plyšáka máte?
U mnoha kupujících jde podle e-shopu vycítit, že je pro ně pořizování hraček přes síť naprosto novou zkušeností.
„Je to znát i na provozu zákaznického e-mailu a telefonní linky, kde padá široká škála dotazů. Kromě reakcí na stav objednávek častěji pomáháme i s vytvořením nové objednávky nebo radíme s výběrem vhodného dárku. Stává se také, že se lidé ptají, zda máme konkrétního plyšáka nebo hračku, kterou někde viděli,“ popisuje za tým Jabadaba Katarzyna Świąteková.
Rekordní rok si však připíše také lékárnická Piluka.cz, která na konci října vstoupila na pražskou burzu. Vedle léků, doplňků stravy a vitaminů, kde se stal naprostým šampionem v prodejích vitamin D, nabízí nově také například kosmetiku, drogerii či sport. Lidé si tak mohou vybrat dárky více než z 33 tisíc produktů.
„Obrovský zájem je o různé fitness pomůcky na domácí cvičení - gymnastické míče, švihadla, sporttestery a chytré hodinky. Z kosmetiky je to nabídka produktů značky Yves Rocher, aktuálně například její adventní kalendář YR,“ říká mluvčí společnosti Kateřina Schotliová.
Stíhají e-shopy dárky Čechům při takovém nárůstu poptávky balit a expedovat? Všechny říkají, že ano, protože špatná situace v gastronomii i kultuře vehnala na pracovní trh mnoho lidí, kteří se ucházejí o brigádu. I když tak aktuální poptávka roste až o sto procent, lidí je dostatek jak pro sklady, balírny, logistiku či dopravu.
„Oproti minulým rokům se nám daří zvyšovat počty kurýrů a zaměstnanců v provozu dle potřeby, což je po letech strašná úleva, a daří se nám tak bezproblémově doručovat i při vysokých počtech přeprav,“ shrnuje za e-shopy i přepravce Kateřina Ovesná ze společnosti Messenger.
Problémy však mohou nastat na straně dodavatelů zboží, kteří nestíhají kvůli vysokému nárůstu zájmu o konkrétní výrobek uspokojovat poptávku. To se děje například u tabletů, které dětem na distanční výuku kupují rodiče i školy, a musejí na něj čekat i několik týdnů.
E-shopy a doručovatelé proto radí, aby se lidé u zboží kupovaného jako dárek pod stromeček vždy ujistili, že je zboží na skladě a teprve potom ho objednali. Jinak by ho Ježíšek týden před Štědrým dnem už nemusel stihnout včas doručit.