Článek
Zatímco v roce 2016 činila průměrná útrata za dárky 4 500 korun, v loňském roce přesáhla 6 000 Kč. Letos vyšplhala o další tisícovku na 7 046 korun. „Výdaje Čechů na vánoční dárky od roku 2016 vzrostly o 55 procent. Vypovídá to o jejich neustále se zvyšující životní úrovni, přetrvávajícím optimismu a ochotě utrácet,“ uvedl generální ředitel společnosti Profi Credit Pavel Klema.
Osm z deseti Čechů uvedlo, že se chystá svým blízkým koupit více než jeden dárek. Obdarovaní se mohou letos pod stromečkem nejvíce těšit na kosmetiku, kterou jim plánuje koupit 49 procent dotázaných. Druhým nejčastěji plánovaným dárkem je oblečení (42 procent) a třetím jsou knihy (26 procent). Rostoucí oblibě se těší dárkové poukázky (17 procent). Klenoty, hodinky a jiné luxusní doplňky jsou spíše vzácností (pět procent).
Češi o Vánocích nakupují také speciální potraviny. V průměru za ně utratí 2 420 korun. Druhou nejčastější položkou na vánočním seznamu je alkohol, který nakupuje 83 procent dotázaných a v průměru za něj vydají 675 korun. Dvanáct procent respondentů uvedlo, že o svátcích propijí až 3 000 korun.
Vánoční dekorace kupuje 76 procent Čechů, cukroví 63 procent, stromek 58 procent a venkovní výzdobu 42 procent. V součtu tyto položky činí 5 251 korun.
Přestože výdaje na Vánoce každoročně rostou a pro většinu českých rodin znamenají zvýšenou finanční zátěž proti jiným částem roku, 56 procent respondentů průzkumu uvedlo, že letošní Vánoce zvládnou financovat z běžného příjmu. Na 42 procent dotázaných připustilo, že musí sáhnout do úspor vytvořených během roku.
Desetitisíce lidí se pak spoléhají na výpomoc svých nejbližších rodinných příslušníků nebo sáhnou po půjčce. „Půjčky na samotné vánoční dárky jsou však navzdory obecnému přesvědčení velice výjimečné. Lidé si v předvánočním období půjčují spíše na nečekané výdaje, na které jim kvůli útratě za dárky a ostatní vánoční nákupy nezbude,“ dodal Klema.