Článek
Když v březnu letošního roku jaroměřský podnikatel František Řípa dal pokyn bagrům, aby připravily pozemek ve Zboží na okraji Dvora Králové nad Labem pro archeologický výzkum pod budoucí továrnou na autodíly, vypadalo to, že první díly pro koncern Volkswagen sjedou z linek dvorské fabriky už na jaře 2019. Pak ale ve stavebním řízení přišla dvě odvolání ze strany dvorské textilky Juta. Ta sice sídlí v jiné části města, ale v roce 2016 koupila malý pozemek sousedící s parcelou Karsitu. Díky ní se firma bývalého senátora za ANO 2011 Jiřího Hlavatého mohla stát účastníkem řízení.
Hlavatý odmítá názory některých obyvatel města, že stavbu továrny za 2,5 miliardy korun, která má zaměstnat až 350 lidí, blokuje ze strachu, že mu Karsit přetáhne zaměstnance. Nepříliš významnou parcelu prý koupil kvůli svému příteli z dětství, kterému měla příjezdová cesta z továrny vést kolem domu.
„Nákup toho pozemku byl, aby nebyla stavěna komunikace, která je šest metrů od jeho vchodu, abychom mu vyhověli a neměl šest metrů od hlavního vchodu do domu příjezdovou komunikaci do průmyslové zóny. Já myslím, že to má logiku, že by se takto choval každý,“ uvedl Hlavatý.
Jím zmiňovaná komunikace je však už passé, příjezdová trasa do průmyslové zóny vznikne jinde a jejím investorem bude město, které se k tomu zavázalo minulý týden při prodeji pozemku firmě Karsit. Podle Hlavatého je tato nová příjezdová trasa v rozporu s územním plánem. Na dotazy novinářů, zda se proti ní Juta odvolá, však přímo neodpověděl. „To přece není o Jutě. Jakmile proběhne místní šetření, bude na obyvatelích, kterých se to bezprostředně dotýká, jak budou reagovat v rámci tohoto šetření,“ reagoval majitel textilky.
Ten svůj postoj přišel vysvětlit obyvatelům Dvora Králové nad Labem v pondělí večer do tamního kina. Do publika se svými kolegy přišel i František Řípa, který na některé Hlavatého argumenty reagoval, a také dvorští politici v čele se starostou Janem Jarolímem (ANO). Řípa na Hlavatého apeloval, aby přestal projekt blokovat.
„Mně osobně jde o to, abyste do toho už neházeli vidle, stejně se ta továrna postaví. Vy říkáte, že máme dobré vztahy a že mi věříte, ale pak oklikou jdete proti Karsitu a škodíte mu. My jsme přišli o hromadu zakázek. Ta továrna tady bude stát v každém případě, já neustoupím,“ pronesl k Hlavatému z horních řad kina Řípa. Pokud se Hlavatý znovu odvolá, odhaduje Řípa, že poslední stavební povolení získá v průběhu listopadu. Budování továrny tak nabere roční zpoždění.
Jeho firma kvůli blokování výstavby už přišla o miliony. „Zakázky se obtížně shánějí. Dnes, jestliže nám zdraží lisy, tak budou náhradní řešení stát kolem 70 milionů,“ uvedl Řípa. Aby mohl Karsit uspokojit objednávky Volkswagenu, musel najít alternativní řešení ve svých ostatních továrnách. Hlavatého proto vyzval, aby se v týdnu sešli u piva a dohodli se jako chlapi. Na konci setkání si před kinem oba továrníci sice podali ruce a slíbili si schůzku, avšak příslib konce blokování výstavby továrny na autodíly nepadl.