Článek
Se začátkem roku 2020 začaly mediální giganty zběsile nakupovat obsah pro své online vysílací služby. Mezi velkými konkurenty tak vypukly streamovací války. Poté udeřila pandemie koronaviru, kina zavřela, Hollywood dočasně přerušil natáčení a všichni lidé popadli ovladač. Agentura Bloomberg dala dohromady sedm bodů, v nichž se zamýšlí nad tím, jak rok 2020 ovlivnil streamovací zábavu.
Kolik společností spolu soupeří?
Čtyři nejcennější společnosti v akciovém indexu S&P 500, který zahrnuje 500 největších podniků obchodovaných na burze v USA, spustily streamovací služby právě včas, aby mohly bavit Američany v karanténě. Mezi nimi jsou Disney Plus, Apple TV Plus, Peacock od telekomunikační a mediální společnosti Comcast a HBO Max.
Ty se připojily už k zavedeným hráčům jako Netflix, Amazon Prime Video a Hulu. Start-up Quibi nabízející originální krátké programování, vstoupil na trh v dubnu. A také společnost Viacom plánuje rekonstrukci své služby CBS All Access.
Netflix se svými 183 miliony předplatiteli po celém světě zůstává soupeřem, kterého chtějí porazit. Společnosti nyní sypou peníze do nového exkluzivního obsahu a doufají, že Netflix dohoní.
Je tady místo pro tolik hráčů?
Průzkumy zjistily, že průměrný zákazník platí za tři až pět streamovacích služeb najednou, v Česku to bude méně - a to i vzhledem k tomu, že nemáme tak pestrou nabídku.
Základní program stojí obvykle pět až 12 dolarů měsíčně (v přepočtu 112 až 268 korun). Zrušení těchto služeb je snadné, odběratelé mohou internetové televize střídat a sledovat zrovna ty, které nabízejí nový obsah.
Touha diváků ušetřit peníze vyvolala vznik bezplatných aplikací podporovaných reklamou, jako je Pluto TV, kterou vlastní mediální firmy Viacom a Roku. Tento průmysl také konkuruje videoobsahu na platformách Instagram, TikTok a YouTube.
A co jiné druhy streamovací zábavy?
Ostatní odvětví této zábavy jsou také přeplněná. Do oblasti cloudového hraní spadají mimo jiné kolekce her PlayStation Now nebo Game Pass pro uživatele Xboxu a herní služba Stadia od společnosti Alphabet. Přední stránka Twitch, jež slouží ke sledování her, které jsou živě přenášeny ostatními, má také konkurenty. Těmi jsou Facebook Gaming a YouTube Gaming.
Firma Spotify ukázala, že je největším hráčem ve světě podcastů. Investovala stovky milionů dolarů, aby získala společnosti jako Ringer a Gimlet Media. Americký komik Joe Rogan oznámil, že jeho populární pořad bude brzy dostupný pouze předplatitelům Spotify.
Děje se to stejné ve zbytku světa?
Netflix má v Evropě téměř 60 milionů předplatitelů, na Blízkém východě a v Africe se jejich počet nyní blíží 70 milionům. To je přibližně stejně jako v USA a Kanadě. Počet jeho diváků roste také v Asii a Jižní Americe.
Disney Plus zasahuje mnoho stejných trhů, včetně indické streamovací služby Disney Plus Hotstar, která vysílá kriket a bollywoodské filmy. V Číně funguje služba s videoobsahem Youku Tudou, jež spadá pod firmu Alibaba, nebo web s videi iQiyi, který provozuje čínská technologická společnost Baidu. Také evropské televizní stanice BBC a ITV pak spojily síly a vytvořily službu Britbox, jež se snaží konkurovat Netflixu.
Jak situaci změnila pandemie?
Pobyt doma zvýšil poptávku po videoobsahu ve všech oblastech, zejména ve využívání streamovacích služeb. Netflix v prvním čtvrtletí zaznamenal více než dvojnásobný nárůst uživatelů, než očekával, a jeho perfektně načasovaný seriál Tiger King se stal virálním. Funkce Netflix Party také umožnila přátelům sledovat pořady a přitom spolu chatovat.
Platforma YouTube také zaznamenala prudký nárůst sledovanosti hudebních videí, zatímco platformy jako Twitch a Instagram nabízely zdarma živé koncerty. Hudebníci prodávali vstupenky na online vystoupení přes aplikaci Stageit. Když se karanténa začala postupně uvolňovat, některé nárůsty zpomalily.
Jsou streamovací služby v dobré pozici?
Ve skutečnosti jsou na obzoru velké překážky. Americká expanze Netflixu před pandemií zpomalovala a varovala, že jeho masivní boom v prvním čtvrtletí může znamenat pomalejší růst po zbytek roku. Všechny streamovací služby teď spoléhají na nové programy, kterými by mohly zaujmout diváky. Ale pandemie také způsobila, že žádná z nich nebyla několik měsíců schopná produkovat nové televizní pořady nebo filmy.
Kdo prohrává?
Kina již utrpěla pokles prodeje vstupenek a nyní musí čelit strachu veřejnosti ze shromažďování osob, což ohrožuje i budoucnost koncertů a divadel. Milovníci kina nyní bědují nad malou obrazovkou, která jim nepřinese takový zážitek.
Režisér Martin Scorsese prosil diváky Netflixu, aby sledovali film Irčan na klasické televizi, nebo alespoň na velkém iPadu, nikoli na malém displeji smartphonu. Ale ani to mu nezabránilo prodat svůj nový film společnosti Apple.