Článek
Jsou tomu tři měsíce, co vyšetřovatelé vyrazili do sídla státní společnosti ČD Cargo pro důkazy. Jejich zájem vzbudil prodej a pronájem 500 nákladních vagónů od slovenské společnosti SMK. Seznam Zprávy nyní zjistily, že obchod mezi českým dopravcem a slovenskou skupinou je ještě objemnější, než se původně zdálo.
V roce 2019, rok po prodeji prvních 500 vagónů, uzavřely firmy kontrakt na dalších 462 vagónů. Celkem se tedy dceřiná společnost Českých drah zbavila tisícovky nákladních vozů. Redakci to potvrdil Michal Škuta, finanční ředitel slovenské skupiny Tatravagónka, pod kterou spadá i firma SMK.
Proč se o prodej vagónů zajímá policie? ČD Cargo sice smlouvu v registru smluv nezveřejnila, Seznam Zprávy však letos v březnu první část kontraktu získaly. A zjistily, že státem vlastněný podnik prodal slovenské firmě 500 vagónů, aby si je pak obratem zmodernizované pronajal až na 15 let za více než 900 milionů korun.
Poté může vagóny odkoupit zpět za další stovky milionů, některé z nich budou mít tou dobou i 55 let. Vedení ČD Cargo považuje smlouvu za ekonomicky výhodnou.
Podmínky druhé vagónové várky byly podle Michala Škuty cenově nastaveny podobně. „Jsou tam drobné rozdíly, například v délce pronájmu, ve formě odkupu, ale princip je stejný,“ uvedl Škuta v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Obchod se podle něj uskutečnil ve dvou tranších, protože v prvním kole nebylo možné fyzicky zkontrolovat všechny vagóny.
Podobně hovoří i mediální zástupce ČD Cargo. „Rozdíl oproti první smlouvě s SMK je ten, že se jedná o specializované typy vozů, které mají vyšší technologické vybavení umožňující vykládku vozů. Je v našem zájmu vozy po skončení pronájmu odkoupit, pokud budou splňovat vysoké technické a provozní požadavky stanovené ve smlouvě,“ napsal Seznam Zprávám Tomáš Fiala, kterého si státní firma kvůli kauze najala z agentury AMI Communications.
Razítko od znalce
Seznam Zprávy v červnu přinesly reportáž o divokém předávání lounské vagonky Legios, kterou v insolvenci ovládli ostravští kolejoví miliardáři bratři Šuškové.
V areálu chátrajícího strojírenského obra objevili vagóny společnosti SMK, které si od ní pronajímá ČD Cargo. Tehdy vyšlo najevo, že vagóny vyrobené na přelomu 70. a 80. let minulého století jsou v rámci modernizace osazovány podvozky, jejichž výroba sahá i do roku 1967.
Do lounského areálu přijeli inspektoři Drážního úřadu. Ten před několika dny konstatoval, že vše proběhlo správně. „Nedávno obdrželi vyjádření českého Drážního úřadu, který na základě dvou externích podnětů prošetřil technický stav modernizovaných vozů i postup modernizace a veškerou dokumentaci k vozům, a ten také neshledal žádné nedostatky, které by vedly k zahájení správního řízení,“ uvedl mediální zástupce ČD Cargo Tomáš Fiala.
Případ již několik měsíců prověřují detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) pod vedením Vrchního státního zastupitelství v Praze.
Jinde nás vítají víc
Finanční šéf slovenské Tatravagónky, pod níž SMK spadá, v rozhovoru pro Seznam Zprávy poprvé rozkryl, jaké bylo pozadí vyjednávání o koupi bezmála 1000 českých vagónů.
„My jsme chtěli vagóny zrekonstruovat a přejít s nimi na jiný trh. Anebo i na český trh, ale ne jenom pro ČD Cargo. ČD Cargo však reagovalo tak, že jsou ochotní se o obchodu bavit pouze ve chvíli, že prodané a zrekonstruované vagóny budou moci využívat oni,“ uvedl Michal Škuta.
Jeho manažeři měli o flotile českého dopravce dobré povědomí. „Věděli jsme, že ČD Cargo má hodně vagónů, které jsou podle našeho názoru použitelné k rekonstrukci nebo k další úpravě. Věděli jsme také, že by mohly být využité na další přepravu, ať už v Čechách, nebo i jinde. Věděli jsme, že nejsou používané, a rozhodli jsme se, že je chceme koupit,“ popsal Škuta.
ČD Cargo si má vagóny od SMK pronajímat až 15 let. Právě dlouhodobost kontraktu byla tím, co Slováky přesvědčilo. „My jsme jim dali naši cenovou představu, za kolik to umíme zrealizovat a za kolik jim je chceme pronajmout. Po dlouhé době došlo k nějaké dohodě. Nebyli jsme sice úplně spokojení s výsledkem, měli jsme trochu jinou představu, ale zase dlouhodobost toho kontraktu pro nás byla zajímavá,“ řekl Škuta.
Jeho Tatravagónka se pohybuje i na českém trhu – drží podíl ve výrobci kolejových brzdných systémů Dako-CZ, kde druhým spoluvlastníkem je zbrojařská společnost Czechoslovak Group zbrojařů Strnadových.
Vagónový případ ČD Cargo prý ale manažery Tatravagónky otrávil. „Po tom fiasku v České republice a tom mediálním lynči, co se na nás tady sesypal, budou další aktivity menšího rázu. Máme jiné oblasti, kde nás, řekl bych, vítají s větší otevřeností,“ dodal finanční ředitel Škuta.