Článek
Alexej Beljajev, spoluvlastník slovenské skupiny Optifin Invest, poskytl Seznamu obsáhlý rozhovor, v němž líčí své plány a podnikatelskou strategii.
Nyní vám nabízíme druhou část rozhovoru, kde slovenský miliardář popisuje společné projekty s českým partnerem Jaroslavem Strnadem. Vysvětluje, jakou expanzi chystá vlajková loď Optifinu – popradská Tatravagónka. Jak se do vagonářského tažení zapojí Strnad a co spolu tento tandem chystá v leteckém průmyslu.
Beljajev v rozhovoru potvrdil, že má se Strnadem zájem o převzetí české společnosti Heavy Machinery Services (HMS, známé také pod staršími názvy Legios nebo Lostr), která je v úpadku.
O kontrolu nad jejím insolvenčním řízením vedou válku dvě znesvářené skupiny věřitelů.
Zatím má ve sporu navrch skupina vedená držitelem největší pohledávky - firmou Palm Partners. Ta ovládá věřitelský výbor a prosazuje reorganizaci HMS, při níž by mohl podnik zůstat v rukou současného majitele - neprůhledné britské firmy CDM Engineering.
Druhou zájmovou skupinu v Legiosu donedávna reprezentovala slovenská banka VÚB, která tu utopila přes 300 milionů korun. Banka pohledávku letos prodala společnosti Gomanold. Tedy firmě, přes kterou před časem ovládl Jaroslav Strnad kopřivnickou automobilku Tatra a jež má podobně posloužit i v případě Legiosu.
Gomanold prosazuje konkurz firmy, což by otevřelo dveře k jejímu prodeji. Jako velký věřitel by tu už měl pootevřené dveře.
Alexej Beljajev o vztazích s politiky, o Babišovi a kontaktech v Rusku:
Strnad neskrývá, že má o převzetí Legiosu zájem. A Beljajev nyní v rozhovoru pro Seznam potvrdil, že jde o jejich společný projekt. Proč se o Legios ucházejí?
„Vlastníme vedle Tatravagónky továrny v Srbsku nebo Polsku. Diskutujeme s významnými evropskými hráči o koupi dalších dvou opravárenských fabrik. Máme rozpracované aktivity v Turecku, Iránu, chceme také rozšiřovat naše kapacity v Indii. A kromě toho diskutujeme i Lostr (HMS, pozn. red.),“ popisuje Beljajev.
Jak vlastníci Optifinu, tak Strnad chystají vagonářskou expanzi protože čekají, že trh s vagony půjde nahoru.
Analýza společného podnikání Strnada a Beljajeva:
„Německá vláda snížila poplatek za užití železniční dopravní cesty o 50 procent. A my už vidíme efekt. Na příští rok jsou naše vagonářské kapacity vyprodané,“ řekl Beljajev, podle něhož další státy budou následovat. Vlády se podle něj snaží dostat část kamionové dopravy ze silnic na koleje, aby ulevily životnímu prostředí. „Vidíme obrovský rozmach státních železnic a myslíme, že v Evropě bude železniční doprava růst,“ říká majitel Optifinu.
Druhou část rozhovoru s Beljajevem sledujte ve videu nad tímto článkem.