Článek
Malá dvanáctimístná vozidla, která jezdí autonomně - tedy bez řidiče - vyrábí hlavně dvě francouzské firmy EasyMile a Navya. Nejpřesněji by je šlo označit jako tzv. shuttle busy. Počítá se s tím, že pomohou s dopravou na poslední míli nebo jako přeprava mezi dvěma nepříliš vzdálenými terminály.
Protože nepotřebují řidiče, mohly by v budoucnu být efektivnějším a levnějším řešením než dnešní dopravní prostředky. Zatím se ale tak neděje. V několika světových a evropských městech už jezdí, či se spíše testují. Jako první české město jejich provoz chce vyzkoušet Ústí nad Labem.
„Příští týden by mělo město vypsat soutěž na studii proveditelnosti na testování autonomních vozidel. Její součástí mají být i odpovědi na to, jestli a kam umístit jízdy autonomního autobusu,” potvrdil pro Seznam Zprávy ředitel Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáš Siviček.
Provoz samořiditelných autobusů má být jen jednou z částí projektu, který chce z Ústí udělat průmyslové centrum rozvíjející se technologie autonomních dopravních prostředků. Dalším bodem je umožnění automobilkám testovat jejich technologie ve městě nebo na dálnici D8. Na výzkumech se má podílet i ústecká Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Nejblíže českým hranicím se dá dnes v samořiditelném shuttle busu projet v bavorském Bad Birnbachu. Zkušebně jezdí přímo po silnici například ještě ve finském Espoo. Obvyklejší je zatím jejich nasazení v uzavřených areálech.
Jak přesně samořiditelné minibusy vypadají, jezdí a fungují nebo která místa severočeské metropole by mohla spojovat? Tomu se věnují Večerní zprávy na Seznamu, které si můžete přehrát ve videu v úvodu článku.