Článek
„Stavbaři museli pracovat i za plného provozu nad hladinou řeky,“ řekla mluvčí Správy železnic (SŽ) Radka Pistoriusová.
Most slouží od roku 1958, od té doby nebyl zásadněji opravován. Proto SŽ rozhodla o kompletní rekonstrukci. Nejprve se v letech 2014 až 2015 opravovala střední ocelová konstrukce a nátěry. V roce 2019 začaly práce na betonových částech na obou březích Labe. Vedle toho odborníci upravovali ložiska mostu, izolaci, povrch, odvodnění.
Při opravách železničního svršku nebo betonových konstrukcí jezdily vlaky po jedné koleji. Při opravě betonové části na ústecké straně se omezil provoz na silnici pod mostem nebo v nočních výlukách i na hlavní železniční trati Praha - Děčín. „Náročné bylo provádění prací nad hladinou řeky za plného provozu,“ uvedla mluvčí.
V současnosti se práce dokončují, vše hotovo má být podle Pistoriusové ve třetím čtvrtletí letošního roku. Náklady na první etapu (2014-2015) opravy činily 61 milionů korun, na druhou (2019-2020) pak 49 milionů.
Součástí mostu je lávka pro pěší, kterou využívají i cyklisté. Musí ale nejprve vynést bicykl po schodech. „Při opravě mostu došlo k odstranění posledních pozůstatků jižní lávky, která byla zlikvidována při povodních roku 2002. Město zatím lávku neopravilo,“ uvedla mluvčí.
O širším využití lávky u železničního mostu i pro cyklisty se začalo mluvit poté, co padl projekt na stavbu nové lávky, která by spojila střekovské nábřeží a prostor u hlavního nádraží. Do přípravy studie proveditelnosti, která měla prověřit možnosti, zasáhla epidemie koronaviru. Investici město odložilo na neurčito.